Hemmarfixartrenden har gått som tåget i pandemin och företag inom allt från byggmaterial till posters har visat upp starka siffror. Men många har även passat på att fixa med trädgården. I alla fall om man ska döma av nya siffror från e-handeln Odla.nu.
Under helåret 2020 omsatte Odla.nu drygt 52 miljoner kronor, nästan dubbelt så mycket som de 28,8 miljoner man nådde upp i året innan. Det innebär att det Adlibris-ägda företaget har ökat sin omsättning fem år i rad.
Samtidigt förbättrades rörelseresultatet till minus 3,9 miljoner kronor från minus 13,1 miljoner året innan.
Bolaget har under året påverkats av Covid-19. Försäljningen har påverkats positivt från slutet av första kvartalet och framåt då intresset för odling och trädgårdsskötsel har ökat, skriver företaget i rapporten.
Under fjolåret hann teamet bakom Odla.nu bland annat med att byta plattform och att starta en gårdsbutik, något som ska ha haft positiv effekt. I rapporten framgår det också att Adlibrisgruppen förväntar sig att även 2021 blir ett starkt år sett till försäljningen.
LÄS ÄVEN: Adlibrisgruppen når 2,7 miljarder och vänder till vinst: "Jag är stolt"