E-handeln sportar vidare – kraftig ökning: ”Starkt år”

E-handelns andel närmar sig 50 procent.

I tredje kvartalet ökade försäljningen i sporthandeln med 6,5 procent. Det visar HUI:s senaste Sportindex. Under kvartalet växte e-handeln i segmentet med hela 21,9 procent. Försäljningen i butik var betydligt mer blygsam och ökade med 4,1 procent.

E-handelns andel av den totala försäljningsökningen uppgick till så mycket som 40 procent. Samtidigt är försäljningen överlägset störst i fysiska butiker. De stod för 87 procent av omsättningen. E-handeln svarade följaktligen för en andel på 13 procent.

Annons

Stort sportintresse

HUI pekar på att det tredje ”kvartalet präglades av en återgång till skolor, kontor och sportaktiviteter. Men även av stora störningar i logistikkedjan och bristande sortimentstillgång”. Samtidigt finns det, liksom i alla handelskategorier, frakt- och logistikproblem även i sportsegmentet.

2021 är ett starkt år för sportbranschen och det tredje kvartalet är inget undantag. Konsumenternas intresse för saker som sport, cykling, friluftsliv och funktion är fortsatt intakt och det är såklart enormt glädjande. Samtidigt har coronapandemin orsakat stora störningar kopplat till logistik och produktion, vilket påverkat försäljningsutvecklingen negativt, kommenterar Lars Palmgren, vd SGN Sport Sverige, som äger Team Sportia, Sportringen och Bike Nation.

Annons