E-handelns affischnamn varslar efter förlust – ska spara 32 miljoner

Nya, tunga siffror för Desenio.

Förlusterna blev för stora. Nu tvingas Desenio dra i nödbromsen och sjösätta ett sparpaket, precis som så många andra i dessa tider. Affischbolaget behöver göra kostnadsbesparingar på inte mindre än 32 miljoner kronor.

Det innebär bland annat att man behöver trimma arbetsstyrkan och personal har redan varslats om uppsägning.

Annons

Osäkerheten kring efterfrågan online är på kort sikt stor och det gäller även för Desenio och Poster Store. Vi har en i grunden bra affärsmodell med höga marginaler men kostnaderna är inte anpassade till den efterfrågan vi sett under våren och början på sommaren, kommenterar Fredrik Palm, vd på Desenio, beslutet.

Faktum är att bolagets omsättning rasat kraftigt under april och maj, från 205 till 132 miljoner kronor. Även rörelseresultatet har fått sig en ordentlig törn och landat på minus 13 miljoner - en försämring med 34 procent, jämfört med samma period förra året.

Samtidigt väljer bolaget att fortsätta satsa i Nordamerika, då man menar att den marknaden är viktig.

Den extraordinära marknadssituationen medför att det i dagsläget är svårt att förutspå utvecklingen under den andra halvan av 2022. Sammantaget innebär det att vi för att säkerställa vår lönsamhet behöver sänka kostnaderna genom att varsla personal, vilket känns oerhört tråkigt. Varslet kommer att beröra cirka 27 procent av våra medarbetare i Sverige på alla nivåer, säger Fredrik Palm.

Det nya sparpaketet ska innebära att bolaget får rätsida på sista raden under det fjärde kvartalet i år.

Annons