E-handelns jätteras drar ned hela branschen – föll över 17 procent

Ljusning för de fysiska butikerna.

Köpsuget har dämpats kraftigt under året. Det har flera branscher fått känna på. En av dessa är sporthandeln. Nu visar siffror från branschorganisationen Svenskt Sportforum att försäljningen minskade med 1,5 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period förra året.

Och det är e-handeln som står för raset. Här har försäljningen i kategorin nämligen fallit med hela 17,4 procent under andra kvartalet. Ett ännu värre tapp än de -16,5 procenten man visade upp under första kvartalet. Det innebär samtidigt att e-handeln föll från 18 till 15 procent av den totala försäljningen. I de fysiska butikerna är det däremot något muntrare miner. Där har försäljningen nämligen ökat med 2,2 procent.

Annons

Det gick bäst - och sämst

Och det som gått allra bäst är försäljningen av kläder, som ökade med 2,8 procent under kvartalet. Skor ökade med 2,1 procent under samma period.

Men vad vart det då som drog ned siffrorna? Jo, det var delvis försäljningen av utrustning, som backade med 11,7 procent. Främst cykel, som står för 39,4 procent av försäljningen i kategorin, som föll med 5,3 procent.

E-handelns försäljningsutveckling i sportkategorin 2022:

Januari: -20,3%
Februari: -26,8%
Mars: -2,7%
April: -25,8%
Maj: -6,8%
Juni: -19,5%

Källa: Sportindex

Annons