E-handelprofiler går in i hennes bolag: ”Branschen ligger långt efter”

"Har verkligen lyckats vända upp och ned på en traditionell bransch".

Akind, företaget som labbodlar diamanter och pärlor och tar fram smycken av återvunnet guld, har växt med cirka 500 procent varje år sedan starten 2019. Nu går e-handelsprofilen och Desenios vd Fredrik Palm, tillsammans med Let’s Deal-grundaren Alexander Hars och e-handelsbutiken Askets medgrundare Jakob Dworsky in i bolaget.

LÄS ÄVEN: Hållbara guldsmycken blev en succé: ”Sålde för 50 000 första dagen”

Annons

Vi har kommit långt med små medel, och vi anser det vara en av våra främsta styrkor att ha byggt upp ett stabilt varumärke med starka värderingar, säger Anna Wallander, vd och medgrundare, i ett pressmeddelande.

De nya investerarna lägger, tillsammans med befintliga ägare, in totalt fem miljoner kronor i Akind. Det nya kapitalet ska bland annat användas till att expandera utomlands, och siktet är inställt på Tyskland och Nederländerna.

Akind har ett starkt grundarteam och ett mycket intressant erbjudande till kunderna, de har verkligen lyckats vända upp och ned på en traditionell bransch och är helt rätt i tiden. Enkel och prisvärd tillgång till snygga och hållbara smycken kan ses som en självklarhet, men smyckesbranschen ligger långt efter många andra branscher inom både hållbarhet och digital upplevelse, säger Fredrik Palm.

Idag har bolaget åtta anställda, men investeringen ska också användas till att hitta och anställa en person som ska ta ett helhetsansvar för digital annonsering. Målet är att verksamheten ska utvecklas och bli mer datadriven, och i år räknar Anna Wallander med att företaget ska omsätta 15 miljoner kronor.

Guldet bolaget använder samlas upp i Spanien, diamanterna labbodlas i två fabriker i USA och en i Belgien och pärlorna är odlade i Australien. Planen är dock att inom kort addera fler fabriker, som ska producera smyckena, för att kunna skala upp produktionen.

Annons