E-handelsbyrån gjorde rekordår – satsar internationellt: ”Stort kliv”

"Dags att göra detta mer målmedvetet."

E-handelsfokuserade Grebban har ett rekordår bakom sig. Designbyrån växte med 55 procent under fjolåret och förutom att omsättningen landade på 93 miljoner kronor, gjorde man en vinst på 17 miljoner. Det trots en skakig e-handelsmarknad, eller kanske snarare tack vare det?

Grebban har nämligen valt att nischa sig mot e-handel och retail där bolaget erbjuder e-handelsdesign, varumärkesidentiteter, e-handelslösningar och rådgivning. Och det kan mycket väl vara det som fått bolaget att lyfta ytterligare.

Annons

Det då man enligt Anton Johansson, grundare och vd på Grebban, har en tydligare målgrupp som motvikt till fullservicebyråtrenden.

Jag är stolt och glad över att vi, trots en skakig marknad, lyckades stänga året bättre än förväntat och leverera ett fantastiskt finansiellt resultat. Vi har under året fått många nya stora uppdrag, vunnit en rad designpriser och inte minst rekryterat flera nya medarbetare, säger Anton Johansson i en kommentar.

Rustade, men ödmjuka

Under 2022 lyckades Grebban knyta till sig en rad högprofilerade kunder. Däribland Djerf Avenue, Polarn O. Pyret, Active Brands, J.Lindeberg, Norstedts, Zoo, Apohem och Byon. Designbyrån vann bland annat även Svenska Designpriset för bästa e-handelsdesign, samt utsågs till DI Gasell.

Man passade också på att skala upp organisationen genom rekrytering av ett antal nyckelfunktioner. Bland annat anslöt Mathias Jonasson som ny COO från Nudie Jeans, och antalet anställda i bolaget är nu uppe i 120 medarbetare.

Med Mathias på plats så har vi dessutom operationellt tagit ett stort kliv framåt. Vi står nu, mer än någonsin, rustade för fortsatt tillväxt men vi är också ödmjuka inför framtiden, kommenterar Anton Johansson.

Satsar så in i Norden

Framöver planerar Grebban att öka investeringstakten, framförallt internationellt. Nyligen landade Grebban två nya kunder i London och utöver det kommer man fortsätta satsa i bland annat Oslo och Köpenhamn.

De senaste åren har vi börjat växa utanför Sverige organiskt och nu är det dags att göra detta mer målmedvetet. Vi ser att vi har ett spetsigt erbjudande även på en global marknad, särskilt inom e-handelsdesign och e-handelslösningar för varumärken. Jag tror vi kan bli en motvikt mot fullserviceerbjudanden oavsett vart vi satsar, där vi kan vara en globalt spetsig spelare i det vi gör, men med ett ytterst smalt erbjudande, kommenterar Anton Johansson.

Grebban har nu även etablerat en investeringsdel, Grebban Ventures. Under 2022 gjorde man sina första investeringar i e-handelsstrategibyrån RoiRoi, reklamgodisbolaget Goody och e-handelsbolaget för båttillbehör Moory.

Annons

Annons