Både själva fredagen, Black Week och Black Month sägs ha ökat i såväl transaktioner som omsättning och genomsnittliga köp, jämfört med förra året. Detta enligt Nets transaktioner från ett representativt urval inom detaljhandeln på nätet.
Den svenska handeln drar en lättnadens suck när resultatet för Black Friday-perioden är klart, och det är tydligt att konsumenterna tog fram spenderarbyxorna som hängt i garderoben ett tag. En stark ökning hela Black Month, en oväntat stark Black Week och till och med en stark Black Friday visar att det var ett riktigt rea-rus i år. Det måste vara skönt för handlarna att gå in i julhandeln med större självförtroende än på flera år, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Black Week ökade 30,8 procent i omsättning och 36,5 procent i transaktioner. Men det genomsnittliga köpet minskade med 4,1 procent.
Handeln för hela Black Month ökade med 20,1 procent i omsättning, 11,1 procent i transaktioner och 8,3 procent i genomsnittliga köp, meddelar Nets.