E-handelsfokus tog modeföretaget till nya höjder: ”Enligt plan”

Närmar sig 70 miljoner kronor.

Malmö-baserade Très Bien grundades 2006 av bröderna Simon och Hannes Hogeman tillsammans med Björn Lindén och Jakob Törnberg Altewai. Fokus ligger på herrkläder och skor med inriktning mot high end-mode och sportswear och man har i dag butiker i Malmö och London.

Modeföretaget har även en internationell e-handel och har under de senaste åren vuxit ut till en stor spelare i sin kategori. Bolaget har däremot stått still rent omsättningsmässigt under några år, men under verksamhetsåret 2022/2023, april till maj, tog Très Bien ett rejält kliv framåt.

Annons

Nettoomsättningen ökade med hela 13 procent under 2022/2023 jämfört med föregående år. Från 58,4 till strax över 66 miljoner kronor.

Som alla är medvetna om har året kantats av ökade energipriser, inflation och räntehöjningar. Exakt hur detta har påverkat oss är alltid svårt att säga men vi har under vissa månader känt av en svagare efterfrågan än vad vi är vana vid. Dock har efterfrågan kort därefter kommit tillbaka igen med en viss marginalpress, står det att läsa i rapporten.

E-handel och egna varumärken

Och att marginalerna påverkats syns på sista raden. Resultatet, efter finansiella poster, backar rejält jämfört med föregående år. Från ett plusresultat på 424 000 kronor 2021/2022, till -2,7 miljoner 2022/2023.

Under året tog kvartettet även in två nya delägare i ägarbolaget som samtidigt tog plats i styrelsen. Det togs också ett beslut om att fokusera mer på den digitala affären, med en ny e-com manager vid rodret.

Rekryteringsprocessen påbörjades under hösten. Den gick enligt plan och i januari påbörjades den nya anställningen. I övrigt fortsätter vi utveckla vårt sortiment och kommunikation kring vår retail och de egna varumärkena.

Annons