ANNONS

E-handelsgruppen över 800 miljoner: "Periodens resultat ökar kraftigt"

Hans Ohlsson
"Positivt momentum".

E-handelskoncernen Ellos (Ellos Holding AB) redovisar idag en nettoomsättning på 801,6 miljoner kronor för årets första kvartal. På grund av koncernens bildande i oktober 2024 saknas direkta jämförelsesiffror.

VD Hans Ohlsson beskriver årets start som framgångsrik, med ökad försäljning för e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom.

Vi redovisar en justerad EBITA uppgående till 32,2 miljoner kronor och ett rörelseresultat uppgående till 14,4 miljoner kronor där båda är tydliga förbättringar jämfört med samma period föregående år, säger Ohlsson.

ANNONS

Han framhåller positiv utveckling inom mode, en återhämtning för heminredning, samt styrkan i egna varumärken och lyckade kampanjer.

Ökad försäljning, högre bruttomarginal och god kostnadskontroll bidrog till resultatet.

Vi ser också tydligt positiva effekter både på räntekostnader och kassaflöde från den förbättrade kapitalstrukturen. Periodens resultat ökar kraftigt jämfört med samma period föregående år och landar på -14,0 miljoner kronor trots att avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar på 17,2 miljoner kronor ingår, förklarar Ohlsson.

Trots en osäker omvärld, där Ohlsson kommenterar att "den rådande miljön är svårläst och ger minskad visibilitet", är Ellos Group optimistiskt inför 2025 och ser fortsatta tillväxtmöjligheter för e-handeln.

Fokus ligger fortsatt på kunderbjudande, tillväxt och effektivitet.

Med en långsiktig finansiering som stöttar tillväxt och med ägare som tror starkt på Ellos Groups framtidspotential är vi fast beslutna att upprätthålla det positiva momentum vi sett hittills under året, avslutar Hans Ohlsson.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se