E-handelsinkubatorn tar in nytt blod: “I början är det alltid svårt”

"Större fokus på olika AI-verktyg".

I förra veckan så välkomnades en rad nya företag till e-handelsparken i Helsingborg. En e-handelsinkubator som startades 2015 och som förra året rapporterade fin tillväxt bland sina alumner, när resten av branschen dalade.

LÄS ÄVEN: Här växte e-handlarna – när branschen föll: ”Många går bra”

Annons

Nu har E-commerce Park välkomnat sju nya e-handlare som under förra veckan blev peppade av e-handelsproffset Jan Höjman, som höll en inspirerande föreläsning för de nya kandidaterna.

Det har varit 15 ansökningar nu inför våren, varav sju antagits. Utöver de sju nya fortsätter även nio företag som började i höstas, så vi har 16 företag totalt, säger medgrundaren Karsten Depper till Ehandel.

Har ni gjort några förändringar i programmet mot tidigare terminer?

Vi utvecklar programmet löpande, för att alltid ge den bästa insikten och lärdomar som är relevanta just nu. En förändring är att det nu är större fokus på olika AI-verktyg för att lyckas med e-handel. Men även mer fokus på marknadsföringskanaler såsom Tiktok, vilket blivit kritiska för en del bolag för att lyckas växa.

Efter att Jan Höjman delat sina tankar om affärsstrategier, företagsbyggande och varumärkesutveckling så fick de nya deltagarna presentera sina företag och webbplatser.

Hur påverkas inkubatorn av det ekonomiska läget i omvärlden?

Det ekonomiska läget påverkar så klart hur enkelt det är att få kunder, men när man är i början av att bygga sin e-handel är det alltid svårt, oberoende om det är bra eller dåliga ekonomiska tider. Vilket är själva meningen med inkubatorn, att hjälpa entreprenörer komma igenom den första svåra tiden, och hitta till en lönsam kundanskaffningsmodell, säger Karsten Deppert.

Annons
Annons