E-handelsjätten slog 270 miljarder men tappade på resultatsidan

Växte med 34 procent.

Alibaba rapporterar idag sina siffror för årets andra kvartal och omsättningen ökade med 34 procent jämfört med samma period i fjol. Totalt sålde e-handlaren för nära 206 miljarder yuan, eller över 270 miljarder kronor. Ungefär 240 miljarder kronor av dessa ska vara handel.

Det justerade rörelseresultatet (EBITDA) sjönk dock med 5 procent och landade på nära 65 miljarder kronor (48 628 yuan).

Annons

Minskningarna från år till år berodde främst på våra investeringar i strategiska områden för att ta vara på möjligheter såsom Community Marketplaces, Taobao Deals, Local Consumer Services och Lazada, samt våra ökade utgifter för tillväxtinitiativ inom Kinas detaljhandelsmarknader, som exempelvis Idle Fish och Taobao Live och vårt stöd till handlare, förklarar företaget i samband med delårsrapporten.

Tillväxten tillskrivs inte oväntat e-handeln men precis som konkurrenten Amazon så har man även en starkt växande affär i molntjänster. Dessa tjänster stod för en omsättning på 21 miljarder kronor under kvartalet.

Alibaba inledde det nya räkenskapsåret med att leverera ett hälsosamt kvartal. För juni-kvartalet, nådde Alibaba-ekosystemet 1,18 miljarder årligt aktiva konsumenter, en ökning med 45 miljoner från mars-kvartalet, som inkluderar 912 miljoner konsumenter i Kina, säger vd Daniel Zhang.

Annons