E-handelsjätten tappade försäljning under tredje kvartalet

”Fortsatt att leverera”.

Det har varit en händelserik höst för BHG Group som under morgonen släppt sina siffror för det tredje kvartalet. E-handelskoncernens nettoomsättning sjönk med 7,9 procent till 2 862 miljoner kronor under perioden. Den organiska tillväxten uppgick till minus 7,5 procent.

LÄS ÄVEN: E-handlaren rullar ut massivt sparpaket – tar miljardsmäll

Annons

BHG Group redovisar ett rörelseresultat (EBIT) på -1 299 miljoner kronor för det tredje kvartalet. Att jämföra med -361 miljoner samma period i fjol. Det justerade rörelseresultatet skrivs till 12,5 miljoner kronor.

Samtidigt redovisar BHG ett justerat EBIT på 12,5 miljoner kronor, ner från 47,8 miljoner i fjol. Rörelseresulatet landade på minus -1 299 miljoner kronor (-361).

Under tredje kvartalet har vi fortsatt att leverera på vår kommunicerade strategi för att stärka gruppens konkurrenskraft samt vad vi bedömer tagit marknadsandelar. Vi har sänkt kostnaderna, fortsatt lagerreduktionen, väsentligt stärkt balansräkningen samt förenklat verksamheten genom konsolideringar och avyttringar, säger Gustaf Öhrn, vd och koncernchef, i en kommentar

Ska bli kostnadseffektiva

Som Ehandel rapporterat tidigare genomförde bolaget under kvartalet ett omstruktureringsprogram i value home-segmentet. I september aviserades bland annat att 15 butiker stänger i Sverige, samt att man överlåter verksamheterna My Home Møbler och AH-Trading för en symbolisk summa av 1 euro.

Beslutet togs efter en noggrann genomlysning av hela gruppen som identifierade ett antal verksamheter där vi inte ser en tydlig väg tillbaka till lönsamhet, skriver Gustaf Öhrn i delårsrapporten.

När omstruktureringsprogrammet är genomfört kommer det att återstå ett trettiotal fysiska butiker inom BHG Group.

Med färre och tydligare plattformar blir vi kostnadseffektivare, samtidigt som vi kan vässa kunderbjudandet och få större skalfördelar, kommenterar Gustaf Öhrn.

Annons
Annons