Sedan lite drygt ett år tillbaka finns det tyska mode- och e-handelsföretaget Lesara etablerat på den svenska marknaden. I våras berättade företagets Nordenchef Josh Lund i ett reportage på Ehandel.se om företagets expansiva planer för bland annat Skandinavien.
LÄS ÄVEN: Så ska Lesara ta sitt snabba mode till Sverige
Lesara har fokuserat på så kallad "fast fashion", vilket innebär att tiden från idé till färdig produkt ska vara så kort som möjligt. För att utveckla sitt upplägg ytterligare har Lesara just genomfört en fjärde finansieringsrunda, som omfattar 30 miljoner euro, eller 300 miljoner svenska kronor.
Rundan leds av det amerikanska investmentbolaget 3L Capital. Deltog gjorde dock också de befintliga investerarna Mangrove Capital Partners från Luxemburg, Northzone från Sverige och Vorwerk Ventures från Tyskland.
Nätverk i USA "mycket värdefullt"
Rundan är Lesaras fjärde i ordningen, och med den inräknad har företaget tagit in totalt 90 miljoner euro - 900 miljoner kronor - i riskkapital.
LÄS ÄVEN: E-handel med "snabbt mode" lockar miljoner från Northzone
- Vi är mycket glada över att kunna välkomna 3L Capital som ny aktieägare i företaget. Våra möten med 3L Capitals team de senaste veckorna har övertygat oss om att de är rätt partner för oss de närmaste åren. Deras erfarenheter och nätverk i USA med snabbväxande teknologiföretag kommer att vara mycket värdefulla för oss, säger Lesaras grundare Roman Kirsch i ett pressmeddelande.
Lesara grundades 2013 och finns numera tillgängligt på 24 marknader med sajter på sju olika språk. En del av pengarna ska användas till vidare geografisk expansion, och företaget nämner att det tillkommer ett nytt land senare i år. I sommar öppnar dessutom Lesaras första egna distributionscenter, som kommer att ligga i tyska Erfurt.