Cama Gruppens nettoomsättning ökade med nästan 29 procent under 2024 och landade på 212 miljoner kronor, en ökning från 164,5 miljoner kronor året innan.
Samtidigt mer än tredubblades rörelseresultatet och uppgick till 24,5 miljoner kronor, jämfört med 7,8 miljoner kronor under 2023. Bolagets soliditet uppgick vid årets slut till 40 procent, en minskning från 44 procent föregående år.
Årets vinst för Cama Gruppen landade på 9,5 miljoner kronor. Resultatet påverkades av lämnade koncernbidrag till moderbolaget Online Brands Nordic AB på 12,7 miljoner kronor.
Verksamhet och framtidsutsikter
Cama Gruppen driver Trendcarpet, en av Europas ledande online-återförsäljare av mattor med närvaro i över 15 länder, samt Hatshop, en snabbväxande e-handel för hattar, mössor och kepsar i Europa.
För att möjliggöra fortsatt tillväxt planeras investeringar i effektivisering av processer och lager. Trots en viss osäkerhet kopplad till inflation och valutarörelser bedöms förutsättningarna för innevarande år som goda.
En betydande del av Online Brands
Cama Gruppen utgör en betydande del av Online Brands-koncernen. Under 2024 stod dotterbolagets omsättning på 212 miljoner kronor för cirka 58 procent av koncernens totala nettoomsättning på 365,2 miljoner kronor. Online Brands-koncernen, som är noterad på Nasdaq First North Growth Market, inkluderar även varumärken som Bread & Boxers, KitchenLab och Isbjörn of Sweden. Moderbolagets rapport för 2024 visade på en stark utveckling, där Trendcarpet lyftes fram med en försäljningsökning på 45 procent i egen e-handel under det fjärde kvartalet.