E-handelspionjären om läget: “Det är skittufft”

“Lyckats bromsa fallet”.

I slutet av förra året så talade e-handelsprofilen Peter Modig ut om läget i hans nätbutik Evofilm. Det var tuffa tider som målades upp och bolaget förberedde sig för värsta tänkbara scenario.

Peter Modig har nu gett oss en uppdatering kring hur det går.

Annons

Efter att år 2022 ha tappat 30 procent av omsättningen mot år 2021 så har vi lyckats bromsa fallet under 2023 men det viktigaste är att vi har lyckats sänka våra kostnader väldigt mycket, berättar han för Ehandel.

Det kommer dock att bli ett förlustår även i år. Bokslutet är inte klart men Peter Modig räknar med att det kommer att landa på liknande siffror som 2022, då resultatet klockade in på -0,3 miljoner kronor.

Ett svagt resultat men jag är stolt över att vi har lyckats överleva ett riktigt stålbad i tider där många tvingas kasta in handduken.

Nu ska företaget blicka framåt och man budgeterar för ett plus 2024. E-handlaren räknar nästa år med en omsättning på 9,5 miljoner kronor och ett resultat på +0,5 miljoner.

“Förhandlat fram bra finansiering”

Och anledningen till den något ljusare utsikten är alltså att man lyckats skära i kostnaderna.

Vi har skurit våra övriga kostnader med nästan 20 procent jämfört med 2022 genom att rensa bort allt som inte absolut måste för verksamheten. Vi har halverat våra lokalkostnader genom att flytta ut från stan och vi har förhandlat fram bra finansiering med banken som säkrar likviditeten nu under lågsäsongen, säger Peter Modig.

Många e-handlare som lyckats rida ut stormen har även expanderat utomlands och det är något som Peter Modig fortsatt talar varmt om.

Att våga investera i marknadsföring, att våga lansera nya produkter, att våga gå in på nya marknader är ett måste även i svåra tider.

Annons

“Hemlig produktlansering”

Under 2023 har Evofilm, som säljer solfilm för bilar, expanderat till Tyskland, Italien, Spanien och Polen. Och expansionen ska fortsätta under nästa år, samtidigt som man breddar sortimentet.

Under 2024 planerar vi att expandera till minst tre nya länder/språk. Dessutom jobbar vi på en hemlig produktlansering. Vi planerar att lansera en serie produkter som inte handlar om solfilm men som vänder sig till bilägare som köper solfilm. Målsättningen är att lansera under andra kvartalet 2024 på den nordiska marknaden och faller det väl ut blir det en större satsning på alla marknader under 2025.

Men hur känner då Peter Modig inför omvärldens utmaningar.

Det är en tuff men spännande tid vi har framför oss och även om jag ibland har svårt att sova på nätterna så är det skitkul att gå till jobbet och kriga mot den tid vi är i nu, säger han.

Annons