I samband med Svensk Handels årsstämma, som ägde rum under gårdagen, passade branschorganisationen på att välja in nya medlemmar i sin styrelse. Som vi tidigare har berättat hade Anders Svensson, som är vd för Ica Sverige, redan på förhand fått förtroendet att ta över ordförandeklubban.
Hummel och Hedelin tar plats i gänget
Men nu står det klart att Svensk Handel också har velat få in lite ny e-handelskompetens i sin ledning. Förutom Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå, som har pratat varmt om sitt bolags satsningar på just e-handel, valdes Lykos vd Joanna Hummel och e-handelsveteranen Patrik Hedelin ut som nya ledamöter.
LÄS ÄVEN: Detta måste städerna göra för att hålla liv i handeln
Ehandel.se tog kontakt med Svensk Handel för att fråga om det nya e-handelsfokuset hade någon särskild bakomliggande orsak, med tanke på att Svensk Handel hittills har sorterat in e-handelsfrågorna under intresseorganisationen Svensk Digital Handel.
- Svensk Handels utgångspunkt är att styrelsen ska spegla våra medlemmar och bidra med olika typer av infallsvinklar och kompetens. Att det tillkommer ytterligare namn i styrelsen med e-handelsbakgrund är helt naturligt i takt med den digitala omställningen med växande e-handel, skriver Hans Tjernström, presschef på Svensk Handel, i ett mejl till Ehandel.se.
"Digitaliseringen genomsyrar allt vi gör"
Apropå Svensk Digital Handel, så står den organisationen fortfarande utan permanent vd sedan Jonas Ogvall för snart ett år sedan lämnade posten.
LÄS ÄVEN: Jonas Ogvall lämnar SDH: "Jag är ingen förvaltare"
Och av Hans Tjernströms besked att döma, så har e-handeln allt mer kommit att läggas ihop med Svensk Handels ordinarie verksamhet.
- Handelns digitalisering genomsyrar redan idag allt arbete som vi gör på Svensk Handel. På Svensk Handels näringspolitiska avdelning i Stockholm och Bryssel jobbar vi kontinuerligt för att svenska e-handelsföretag ska få rätt förutsättningar att vara konkurrenskraftiga, avslutar han.