ANNONS

E-handelsprofilen på nytt jobb: "Vi måste diskutera e-handel och export"

Michael Töråsen, Global E-commerce Manager, Nelson Garden Digital Martin Borgström, koncernchef Nelson Garden

Avancerad e-handelsplan för att växa globalt.

ANNONS

2011 var Michael Töråsen med och drog igång projektet som så småningom skulle resultera i den framgångsrika nätbutiken E-klok.se. Företaget, som säljer värmepumpar och andra tillbehör till hemmet, har haft en stark utveckling och år 2018 kunde vi rapportera att bolaget gick mot en dubblad omsättning.

LÄS ÄVEN: Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

"Vill växa internationellt"

Men i dag kunde vi rapportera att Michael Töråsen har fått jobb på ett helt annat företag. Han kan numera titulera sig som e-handelschef på Nelson Garden, som säljer fröer och andra varor inom odlingssegmentet för nära en halv miljard kronor om året. I dag säljer bolaget uteslutande sina varor via en rad återförsäljare i Norden och Michael Töråsens uppdrag blir att få igång en e-handelsverksamhet.

LÄS ÄVEN: Nelson Garden satsar på e-handel: "Vi ska erövra land för land"

Nelson Garden är ett fantastiskt varumärke, och jag tror att de allra flesta har stött på deras produkter, men alla kanske inte känner till att det är ett nordiskt företag, säger Michael Töråsen till Ehandel.

Det vi gör nu är att gå på export. Tidigare har vi funnits i Norden och nu gör vi en markering om att vi vill växa internationellt. Och till det arbetet har vi satt upp lite olika strategier.

Enkelt förklarat kan Nelson Gardens strategi för att växa internationellt delas upp i tre huvudspår. För det första handlar det om att etablera e-handel i Europa för att på så sätt nå utanför de nordiska länderna. I samband med det tänker man sig också att man ska knyta till sig nya återförsäljare ute på kontinenten.

Ebay och Amazon

För det andra ska företaget hjälpa sina nordiska återförsäljare att växa digitalt. Eftersom man inte vill konkurrera med dem som redan nu säljer bolagets produkter är det inte aktuellt med en egen e-handelsverksamhet i Norden. Det tredje spåret är att gå globalt med hjälp av etablering på marknadsplatser som Ebay och Amazon.

I början kan det bli aktuellt med en EU-sajt i Europa, men sen tittar vi snarare på att satsa land för land. Utvecklingen i e-handeln generellt går mer mot att man har landsspecifika sajter. Och där är det väl ett par länder som vi identifierat som särskilt intressanta.

Vilka då?

Det är inte bestämt fullt ut, men vi tittar bland annat på Tyskland, Polen, Holland, Belgien och UK. Målet är att på ett par års sikt vara etablerade i hela Europa.

Går live i år

Enligt Michael Töråsen har Nelson Garden en femårsplan för "det här projektet", det vill säga huvudspåren ovan.

Det som är så kul är att Nelson Garden är ett starkt varumärke som varit med länge och nu väljer man e-handeln och digitaliseringen som bas för sin exportresa, säger han, och fortsätter:

Trots att vi i Sverige är väldigt duktiga på e-handel internationellt sett så har vi ett importnetto som överstiger vårt exportnetto. Vi behöver generellt sett inom näringslivet bli mycket bättre på att diskutera e-handel och export.

När tror du att ni kan ha en e-handel på plats?

Jag räknar med att vi  har en första e-handel uppe någonstans under andra halvan av året och att vi då också har en försäljning som är uppe och snurrar.

Om valet att lämna E-klok för att ge sig in i en ny bransch säger Michael Töråsen att han ser både skillnader och likheter mellan sitt gamla och sitt nya jobb, och att han generellt sett brinner för export och e-handel - vilket ju gör den nya rollen minst sagt spännande. Dessutom kommer han inte att helt lämna sitt gamla företag.

Jag kommer att gå in i rollen som styrelseordförande i Albion Nordic, bolaget bakom E-klok. Så då har jag ett finger med i spelet där också. Det är förstås jätteroligt att fortfarande få arbeta med E-klok på en strategisk nivå.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se