Nelson Garden satsar på e-handel: ”Vi ska erövra land för land”

“Ska bli en digital Polstjärna”

Nordens största leverantör av fröer, lök och trädgårdstillbehör storsatsar nu digitalt. Nelson Garden är sedan förra året en del av det norska lantbrukskooperativet Felleskjøpet som omsätter runt 460 miljoner kronor. Nu ska Nelson bli digitala.

Det handlar om en global satsning från start och det nya affärsområdet har fått namnet Nelson Digital och leds av Michael Töråsen.

Annons

Just nu rekryterar vi teamet som ska leda, driva och utveckla Nelson Digital. Den 1 mars är det officiella startskottet för Nelson Digital och efter det är det hårt jobb med att sjösätta vår digitala strategi som gäller. Metodiskt ska vi erövra land för land. Inom e-handel vill vi att Nelson Garden nu skall bli en digital Polstjärna för andra att följa, berättar e-handelschefen Michael Töråsen i ett pressmeddelande.

“Vi är optimistiska”

Planen är att Nelson Gardens varumärke och produkter ska säljas över hela världen “inom kort”.

Vi tror mycket på den internationella marknaden, men har också stor respekt för att det krävs såväl kunskap och resurser som tålamod för att lyckas. Vi håller förväntade försäljningssiffror för oss själva än så länge, men vi är optimistiska, säger Martin Borgström, koncernchef för Nelson Garden.

Företagets många återförsäljare ser även ut att få lite kärlek i det stora digitala projektet.

Satsningen har smygstartat och vi ser redan möjligheter där vi kommer kunna hjälpa våra återförsäljare i Norden med sina egna digitala satsningar. Nelson Garden utvecklar branschen, säger Martin Borgström.

LÄS ÄVEN UPPFÖLJNINGEN: E-handelsprofilen på nytt jobb: "Vi måste diskutera e-handel och export"

Annons