Fรถrย e-handelsveteranenย Fredrik Palm, som innan han blev Desenios vd arbetade med bland annat Lekmer, Rum21 och Tretti, รคr det inte nรถdvรคndigtvis produkten i sig som รคr det viktiga.
Fรถr รคven om det kan vara mer tilltalande att sรคlja konst รคn att sรคlja vitvaror, sรฅ รคr det snarare e-handel och tillvรคxt mer generellt som รคr det han brinner fรถr, berรคttarย hanย nรคr vi ses pรฅ fรถretagets kontor. Men i Desenios fall fรฅr man vรคl sรคga att det รคr just kombinationen av produkt, e-handel och tillvรคxt som har blivit nรฅgot av en paradgren.
"Vรคxer pรฅ alla avdelningar"
Pรฅ Sรถdermalm i Stockholm huserarย Desenio i en รคldre byggnad pรฅ fyra vรฅningar. Fรถretaget รคr dock instรคllt pรฅ att inom kort ta med den cirka 70 medarbetare stora personalstyrkan till nya - och stรถrre - lokaler.
- Vi har tyvรคrr vuxit ur dem efter ett och ett halvt รฅr. Vi har egentligen fรถljt vรฅr plan sett till personalen ganska vรคl, sรฅ vi var nog lite optimistiska angรฅende hur mรฅnga som skulle fรฅ plats hรคr. Det gรฅr fortfarande รคven om det bรถrjar bli lite trรฅngt, men om ett halvรฅr hoppas jag att vi kan flytta ut, sรคger Fredrik Palm.
Konst man har rรฅd med -ย sรฅ beskriver Desenio sin nisch
Nรคr Fredrik Palm kom till Desenio i juni 2016 arbetade รฅtta personer pรฅ fรถretaget. Vid รฅrsskiftet 2017-2018 hade skaran vuxit till 29 personer. Och nu รคr fรถretaget alltsรฅ uppe i 70 medarbetare, som arbetar med allt frรฅn att ta fram nya postermotiv, till logistik, marknadsfรถring, ekonomi och IT.
- I slutet av รฅret รคr vi nog รถver 80. Vi vรคxer pรฅ alla avdelningar, konstaterar Fredrik Palm.
Gjorde plan och slog mรฅlen
Nyligen kunde vi berรคtta att Desenio, som sรคljer postermotiv och tillbehรถr, under 2017 kom upp i en omsรคttning pรฅ 237 miljoner kronor, vilket innebar en rejรคl รถkning jรคmfรถrt med รฅret fรถre. Under samma period mer รคn dubblades resultatet till 73 miljoner kronor.
LรS รVEN:ย Desenios braksuccรฉ: Gick frรฅn 99 till 237 miljoner pรฅ ett รฅr
- Vi har haft en vรคldigt bra utveckling, tycker jag. Och vi รคr vรคldigt glada รถver det. Nรคr jag kom in gjorde vi en plan pรฅ tre respektive fem รฅr framรฅt sรฅ att vi skulle ha en gemensam syn pรฅ vilken utveckling vi skulle ha. Och den planen har vi ofta slagit, sรฅ det kรคnns ju vรคldigt kul.
Hur kommer det sig att ni sรฅ ofta har รถvertrรคffat planen?
- Man skulle kunna hรคvda att mรฅlen var fรถr lรฅga, men jag tyckte att de var ganska hรถga. Nej, men skรคmt รฅsido sรฅ har vi hittat en bra modell fรถr att dels rulla ut pรฅ nya marknader och dels att vรคxa pรฅ befintliga.
Desenios fyra vรฅningar kommer snart inte att vara stort nog
Vill sรคlja "affordable art"
รven om det inte direkt saknas andra aktรถrer som sรคljer posters pรฅ nรคtet, sรฅ menar Fredrik Palm att Desenio har lyckats hitta sin egen nisch. Det handlar om att vara tydlig i varumรคrket och bara satsa pรฅ utvalda motiv.
- Vi vill ju fรถlja trenderna. Man ska veta att omย handlarย tavlor hos oss sรฅ ligger de rรคtt i tiden. Vi hรฅller oss i en mer "arty, trendy fashion"-nisch, kan man sรคga, fรถrklarar Fredrik Palm, och fortsรคtter:
- Inga fotbollsspelare, inga gulliga djur - eller jo, kanske nรฅgra - men det รคr inte de hรคr klassiska affischerna. Vi vill gรถra konst mer lรคttillgรคnglig. "Affordable art" รคr en vรคldigt bra beskrivning av det vi gรถr, tycker jag.
Kommer det naturligt det dรคr, vilka motiv som passar och inte passar in i Desenios koncept?
- Fรถr ett och ett halvt till tvรฅ รฅr sedan lade vi ganska mycket tid pรฅ att ringa in "det hรคr รคr vi" fรถr att det skulle bli lรคttare framรฅt. Och nu รคr det vรคldigt sjรคlvklart var grรคnsen gรฅr. Det finns fรถrstรฅs inte en skarp linje, men alla som jobbar hรคr nu vet vad vi gรถr och vad vi inte gรถr.
Lanserar fyra nya sajter
Eftersom Desenio med andra ord inte fรถrsรถker att sรคlja allt till alla, innebรคr det att bolaget har en ganska begrรคnsad mรฅlgrupp. Den bestรฅr till stรถrsta delen av kvinnor i รฅldern 18 till 35 รฅr, รคven om det kan variera nรฅgot beroende pรฅ marknad.
Sรฅ det รคr just genom att gรฅ in pรฅ nya marknader som Desenio har lyckats vรคxa i den takt som har varit fallet hittills. I nulรคget har fรถretaget lokala sajter i Norden, Storbritannien, Holland, Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien, Portugal och USA. Dessutom driver bolaget en .com-sajt som vรคnder sig till hela Europa, Nordamerika och Australien.
- Sen rullar vi ut i land efter land en sajt pรฅ det lokala sprรฅket och med lokala valutor i de fall dรคr det รคr aktuellt. Det blir mycket starkare om sajten รคr pรฅ lokalt sprรฅk med lokala fraktalternativ och lokala betalsรคtt, sรคger Fredrik Palm, och tillรคgger att fyra lokala sajter till รคr pรฅ gรฅng att lanseras under de kommande veckorna.
Posters och ramar - i grunden en ganska enkel affรคr, enligt Desenios vd
Tittar pรฅ ny logistiklรถsning
รven om Desenio har vad fรถretagets vd beskriver som en "i grunden ganska enkel affรคr" med ett sortiment bestรฅende av endast posters och ramar, sรฅ finns det fรถrstรฅs en komplexitet i att vara verksam pรฅ mรฅnga marknader. Varje mรฅnad tar fรถretaget fram mellan 150 och 200 nya motiv, som till stor del bygger pรฅ vad tidigare data har att sรคga om konsumenternas tycke och smak.
- Vi jobbar i stort med ganska globala trender. Trenderna blir ocksรฅ mer och mer globala i och med nรคtet och att alla nรฅs av allt. Men sedan finns det ju skillnader mellan lรคnderna i smak och dรคr jobbar vi medvetet med de stรถrre marknaderna. Det รคr till exempel uttalat att vi ska gรถra si och sรฅ mรฅnga motiv fรถr Tyskland varje mรฅnad.
รn sรฅ lรคnge skickar Desenio alla sina bestรคllningar frรฅn Sverige, vilket Fredrik Palm tycker fungerar sรฅ lรคnge det handlar om Europa. Men i takt med att intresset frรฅn andra kontinenter รถkar, kommer fรถretaget enligt honom att behรถva hittaย kompletterande logistiklรถsningar.
Hur mรฅnga bestรคllningar fรฅr ni pรฅ ett ungefรคr?
-ย Orderantalet vรคxer hela tiden. I dag skickar vi lika mรฅnga order per dag som vi gjorde per mรฅnad i bรถrjan av 2015.
Desenio skickar kommer troligtvis att fรฅ ivรคg uppemot en miljon paket under 2018
ร ret avgรถrs under Q4
Vad Desenio hittar pรฅ framรถver och var fรถretaget befinner sig om ett par รฅr, รคr รคn sรฅ lรคnge skrivet i stjรคrnorna. Men en sak som รคr sรคker รคr att nรฅgot breddande av sortimentet absolut inte stรฅr pรฅ agendan. Fredrik Palm รคr รถvertygad om att man mรฅste vara extremt tydlig nรคr man bygger varumรคrken i dag. ร tminstone om man vill ha en chans att nรฅ fram till kunden i den tuffa konkurrens som rรฅder.
- Jag tror att det har blivit en svรคngning dรคr. Innan var det ju sรฅ vanligt att man startade en e-handelsbutik och bรถrjade vรคxa pรฅ ett segment fรถr att sedan lรคgga pรฅ mer och mer produkter. Jag tror inte att det รคr vรคgen i dag. Och det ser man ju ocksรฅ pรฅ mรฅnga av de bolag som har vuxit vรคldigt mycket. De รคr vรคldigt tydliga och sรคljer vรคldigt fรฅ produkter, sรคger han, och tar Daniel Wellington som exempel.
Var tror du att ni landar omsรคttningsmรคssigt fรถr 2018?
- Det gรฅr vi aldrig ut och pratar om innan. Men om du tittar pรฅ tillvรคxten bakรฅt sรฅ... Vi fortsรคtter att vรคxa bra. Sen ligger ju mycket av omsรคttningen i Q4 sรฅ det sista kvartalet bestรคmmer till stor del hur รฅret slutar.