E-handelsraketen dubblar tech-teamet: ”Kriget om talanger är stenhårt”

"Som e-handlare får man jobba lite hårdare".

140 miljoner till bland annat lagerautomatisering, nytt riskkapital och en flytt till Örebro. Det händer mycket hos Matsmart just nu. Och för att klara av att växa i den takt bolaget ser framför sig, är nästa steg att anställa ny personal på tech-avdelningen. Innan slutet av 2021 planerar e-handlaren att ha dubblat sin personal inom teknik och programmering från dagens nio personer till minst 17.

Som e-handlare upplever vi att man får jobba lite hårdare för att visa att man kan erbjuda värde, där vår impact försåts är extremt värdefull för oss men också att vi kan visa att vi satsar på spännande framtidslösningar som kan tävla med bolag vars tekniska lösning även är deras affär, skriver företaget i ett mejl till redaktionen.

Annons

LÄS ÄVEN: Matsmart lägger 140 miljoner på nytt lager: "Vår största investering hittills"

"Jobbat väldigt målmedvetet"

Matsmarts CTO Andreas Kardell förklarar varför Matsmart behöver rekrytera på teknikfronten.

Det vi egentligen gör är att vi investerar i att göra vårt kunderbjudande ännu bättre och fortsätta att skala och växa globalt. För att göra det behöver vi "state of the art"-systemstöd och vi behöver kunna hantera den enorma tillväxten vi ser i befintliga marknader. För att vara relevanta för våra kunder behöver vi också förbättra och investera i hela kundupplevelsen på Matsmart-Motatos med ännu smartare funktioner.

Varför tror ni att e-handlare har lite svårare att attrahera talang jämfört med andra techbolag?

Kriget om talanger är stenhårt. Och kanske finns en fördom om e-handel vars fysiska affär inte är lika skalbar som en renodlad teknisk lösning eller plattform. Men framtidens konsument är online och allt vi gör handlar i slutändan om att leverera rätt värden och rätt upplevelse. Jag skulle säga att vi är exakt lika datadrivna och tekniska som vilket techbolag som helst.

Under min tid på Matsmart har vi jobbat väldigt målmedvetet för att se till att vi verkligen bygger en butik för kunden, som är uppbackad av den arkitektur som krävs för att kunna skala snabbt till nya marknader.

Ska "förbättra alla delar"

Även om Matsmart hellre vill ha "rätt" personer än att det ska gå fort, är den uttalade målsättningen att alla anställningar är klara i slutet av året. Det som behövs är ett gäng personer till företagets datateam.

Vi anställer till vårt "produktteam", en satsning som går direkt till att skapa värde för kunden, göra det lättare att lägga en order på Matsmart, hitta produkter i vårt sortiment, förbättra kommunikationen när en order är lagd - helt enkelt att förbättra alla delar av kundresan.

Annons

Matsmart tog nyligen det första spadtaget till sitt nya lager i Örebro. Och bolagets kommande rekryteringar, som även ska gå till Matsmarts så kallade "plattformsteam", ska göra det enklare att skala Matsmart till både fler marknader och nya lagerlösningar.

Vi riggar för att kunna expandera fler marknader och bygga ett nytt automationslager. Vi behöver en flexibel lättrörlig arkitektur för att stötta både vår globala expansion och möta våra aggressiva tillväxtmål på befintliga marknader.

LÄS ÄVEN: Matsmart avslöjar planerna efter jätterundan: "Lätt att bli fartblind"

Annons