Search
Close this search box.
ANNONS

E-handelsraketen siktar mot 100 miljoner: "Extremt starka"

John Henrics grundare Nicklas Nordbergh och John Ekstrรถm
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Tror inte att det รคr mรฅnga som kan jรคmfรถra sig med oss".

ANNONS

I bรถrjan av pandemin sรฅg det minst sagt mรถrkt ut fรถr John Henric. Ungefรคr ett och ett halvt รฅr senare รคr lรคget helt annorlunda. Nรคr kunderna inte vรฅgade eller kunde besรถka butikerna i samma utstrรคckning sรฅ hittade de istรคllet till e-handeln.

Sรฅ nรคr bolaget nu summerar det senaste verksamhetsรฅret, som avslutades sista april, kunde man glatt konstatera att omsรคttningen i e-handeln vuxit frรฅn 25 till 52 miljoner kronor.

Sedan har vi som mรฅl att sรคlja fรถr รถver 100 miljoner i e-handeln under det hรคr รฅret och mellan maj och augusti sรฅ ligger vi hittils 12 procent รถver budget mรฅnadsvis. Och dรฅ har vi inte ens bรถrjat med Zalando, dรคr vi ska lansera snart, berรคttar John Ekstrรถm, vd och medgrundare pรฅ John Henric, fรถr Ehandel.

Och med den drรถmstarten ser det minst sagt lovande ut fรถr herrmodekedjan, som รคven har 13 fysiska butiker i landet.

Vi kommer med stor sannolikhet att nรฅ det mรฅlet, eller รฅtminstone nรคstan i ett "worst case scenario". Det ser jรคttebra ut sรฅ hรคr lรฅngt. Dessutom breddar vi nu kollektionerna och lanserar outerwear och jeans, bland annat. Vi har testat med linnebyxor och chinos och har haft en vรคldigt god genomsรคljning. Sรฅ nu lanserar vi รคven andra uddabyxor, som flanellbyxor, manchesterbyxor och kostymbyxor.

"Hade ett jรคttesug"

John Henric har i dag mellan 22 och 30 procent รฅterkommande kunder. Samtidigt vรคlkomnar man dagligen nya konsumenter.

Vi har 75 procent nya kunder varje dag och det slutar inte heller. Varje dag รคr det samma mรคngd nya kunder, sรฅ vi bรฅde vรคxer och de kommer tillbaka. Nรคr vi lรคgger till nya produkter som stickade kavajer och byxor utan nรฅgon egentlig marknadsfรถring sรฅ sรคljer de vรคldigt bra. Vi har premiumprodukter till ett intressant pris och en prisbelรถnt kundservice och det uppskattas, sรคger John Ekstrรถm.

Samtidigt som man vรคxer sรฅ gรถr man det ocksรฅ lรถnsamt. Inte ens pandemin kunde vรคnda den trenden. Under det senaste verksamhetsรฅret gick man 1,2 miljoner plus efter att ha lyckats genomfรถra besparingar pรฅ runt 20 miljoner i form av permitteringar, bรคttre hyresavtal och framfรถr allt minskade fasta kostnader pรฅ kontoret.

Vi kommer att komma ut ur det hรคr extremt starka. Kunderna hade ett jรคttesug efter John Henric innan pandemin och nรคr de inte kunde komma till butik, sรฅ lyckades vi konvertera dem online istรคllet. Vi vรคxer ocksรฅ vรคldigt fort just i framfรถr allt England, Danmark, Norge och USA.

Men kommer det inte att kosta nu att ta sig รถver den dรคr 100-miljonersknรถlen?

Jag skulle sรคga tvรคrtom. ร„ven om vi har investerat mycket sรฅ รคr vi stolta รถver att vi aldrig har gรฅtt minus, men ocksรฅ lite besvikna รถver att vi inte haft en hรถgre lรถnsamhet. Nรคr omsรคttningen รถkar fรฅr vi ocksรฅ stordriftsfรถrdelar och synergier. Vi skulle till exempel kunna packa dubbelt sรฅ mycket, eftersom det gรฅr fort, och de enda kostnaderna skulle vara nรฅgra timmar mer i lรถn och lite mer emballage. Men emballaget kan man dรฅ ocksรฅ fรฅ bรคttre pris pรฅ. Viย siktar pรฅ en lรถnsamhet pรฅ mellan 8 och 15 procent i รฅr.

Skulle man lyckas med mรฅlsรคttningen i รฅr kommer den totala omsรคttningen, med de fysiska butikerna inrรคknat, att รถka frรฅn รฅrets 82 till 140 miljoner kronor. John Henric vรคxer med andra ord i en rasande takt och verkar ha prickat helt rรคtt i herrmodebranschen.

Jag tror inte att det รคr mรฅnga som kan jรคmfรถra sig med oss inom herrmode vad gรคller tillvรคxt procentuellt. Vi gรฅr รคndรฅ frรฅn noll till 100 miljoner pรฅ fem รฅr organiskt och har dessutom haft lรถnsam tillvรคxt varje รฅr, sรคger John Ekstrรถm.

SEO bakom succรฉn

Han berรคttar ocksรฅ att man รฅrligen lรคgger runt 20 procent av den totala omsรคttningen pรฅ marknadsfรถring. Man anvรคnder sig av sociala medier, Google shopping, DPA-annonser och har รคven lyckats bra inom SEO.

Mycket av vรคrdet i John Henric finns i sรถkmotoroptimeringen. Efter ett gediget arbete fรถr nรฅgra รฅr sedan fรฅr vi mycket "gratiskรถp" i dag och runt 20 procent รคr organisk fรถrsรคljning. Sen รคr ytterligare 20-25 procent sรฅdant som konverterar frรฅn sociala medier och nyhetsbrev.

Sรฅ den dรคr tunga tiden i bรถrjan av pandemin ser ut att vara som bortblรฅst i dag. Och med en stark mix av nya och รฅterkommande kunder gรฅr man en spรคnnande framtid till mรถtes. Inte minst nรคr butikerna nu kan bรถrja รฅterhรคmta sig ocksรฅ igen.

Vi mรคrker att kunderna gillar att vi รคr tvรฅ grabbar som har startat och driver det hรคr. Allt รคr inte sรฅ arrangerat hela tiden och det kan vara lite stavfel hรคr och dรคr om vi gรถr nรฅgot inlรคgg i sociala medier. Men kunderna gillar det vi gรถr och nu har vi dessutom blivit ett "lifestyle brand", sรคger John Ekstrรถm och avslutar:

Innan pandemin slog till sรฅ stod accessoarer fรถr 50 procent av fรถrsรคljningen. Men dรคr tappade vi 90 procent i omsรคttning nรคr ingen kunde gifta sig, gรฅ pรฅ bal eller temafester. Men i sommar har den bรถrjat explodera igen i de lรคnder dรคr samhรคllet รถppnats upp. Sรฅ vi har en uppsida dรคr som skulle kunna vara helt enorm framรฅt hรถsten.

Dela artikeln: