E-handelssommaren räddas av stark julimånad

Toppade e-handelsfavoriten maj.

Även om årets sommar har hunnit bjuda på en del värmeböljor, så har temperaturerna legat lite mer stabilt än under föra årets rekordsommar. Och det är goda nyheter för e-handeln, som bjuder på förhållandevis starka siffror för både juni och juli. I juni ökade intäkterna till svensk e-handel med tio procent och i juli kom ökningen upp i hela 15 procent. Det innebär att juli toppade maj, som annars brukar kvala in som en av årets bästa e-handelsmånader. Under årets maj låg tillväxten på 14 procent.

LÄS ÄVEN: Mobilen i maj: En svallvåg av mobila order

Annons

Trots att vi i juli hade åtminstone en vecka med högre medeldygnstemperatur än normalt, så var ökningen högre än för månaden innan. Intäkterna ökade med hela 15 procent och antalet order med 12 procent jämfört med juli i fjol, konstaterar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel, i dagens analysbrev.

"Sjunker med 12 procent på helgen"

Att e-handeln ökar över tid betyder inte att våra shoppingmönster inte förändras. Länge var det till exempel en sanning att måndagen var den bästa e-handelsdagen eftersom det var då den största andelen order inkom till landets e-handlare. I somras kunde vi dock visa att det hade förändrats.

LÄS ÄVEN: Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Nu kan vi också avslöja att snittordervärdet varierar kraftigt beroende på vilken veckodag det är. Ny data från Ehandelse Analytics visar att lördagen och söndagen har ett betydligt lägre snittordervärde än veckans övriga dagar. Det innebär att vi antingen köper billigare varor just på helgen, eller att vi under slutet av veckan väljer att dela upp våra inköp i fler beställningar.

Under helgen sjunker snittordervärdet med över 12 procent, eller 164 kronor, jämfört med torsdagen som har veckans högsta värde när vi tittar på snittet för 2018, skriver Joakim Andersen.

Annons