Search
Close this search box.
ANNONS

E-handelsstjärnan blir delägare i Chimi Home: "Otroligt glada"

Ida Backlund och Mikael Tarighi
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Skalbarheten är enorm".

ANNONS

Rapunzel-grundaren Ida Backlund kliver in som delägare i Chimi Home. Efter att ha satsat tungt på bland annat fastighetsmarknaden tar hon nu alltså steget till hemtextil.

Det jag fastnade för hos Chimi Home var passionen och känslan som teamet och produkten har. De tolkar en minimalistisk stil på ett kreativt sätt och bygger en livstil i sin produkt som fyller ett hål på marknaden. Skalbarheten är enorm, speciellt då de var tidiga med att skydda sig immaterialrättsligt, samt har en tydlig plan för att ta varumärket globalt och bli ett internationellt e-handelsbolag, säger Ida Backlund i ett uttalande.

Ida grundade löshårssuccén Rapunzel som 21-åring och klev till slut av som vd under 2015. Hon är dock kvar i bolaget som storägare, men jobbar inte längre operativt.

På senare år har jag främst ägnat mig åt investeringar i fastigheter och skog. Bland annat i Marbella där jag driver villakonceptet Japandi Home. På den vägen har intresset för hem och design kommit naturligt. När jag upptäckte Chimi Home kontaktade jag grundaren Mikael Tarighi och insåg ganska snabbt att det här var precis vad jag ville bygga på i min portfölj.

"Ligger rätt i tiden för oss"

Med sin erfarenhet av global försäljning, så blir hon ett viktigt ess i rockärmen för Chimi Home framöver.

Vi är otroligt glada över att få stöttning av Ida. Hon har stor erfarenhet av internationell expansion vilket ligger rätt i tiden för oss. Hemma i Sverige älskar vi det avskalade skandinaviska formspråket och vi är inte ensamma. Skandinavisk heminredning är världsledande. Flera av våra produkter har sålt slut i omgångar under året, så med Idas hjälp ser vi fram emot att möta den efterfrågan som finns, säger Mikael Tarighi, grundare av Chimi Home.

Och trots det tuffa omvärldsläget ser han ljust på framtiden.

Vi tar en tydlig position på marknaden. Som många andra har vi utmaningar med den stigande inflationen och försörjningskedjan. Samtidigt har vi en vardagsprodukt i rimlig prisklass och är här med målsättningen att på lång sikt förändra hemtextilbranschen.

Dela artikeln: