Heminredningsföretaget Himla, som specialiserat sig på att sälja textilier på nätet, har köpt branschkollegan Dirty Linen. Det skriver Himla i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: En Himla efterfrågan fick den att göra om e-handeln
Köpet är tänkt att stärka Himlas position på marknader som Skandinavien, Europa, Asien och Nordamerika.
Syftet är i första hand att stärka vår position på hemtextilmarknaden och bredda vårt utbud. Dirty Linen är ett nischat premiumvarumärke inom bäddtextil för en tydlig målgrupp och vi ser stora synergieffekter med att foga in Dirty Linen i Himlafamiljen, säger Annica Högström, ägare och Creative Director på Himla.
Fortsätter som två varumärken
Dirty Linen, som för övrigt säljs hos en rad e-handelsföretag, kommer att finnas kvar som ett separat varumärke, men företagets vd Stefan Pilotti får en ny roll som Sales Director på Himla.
Med Himla som ägare kan Dirty Linen försätta sin expansion internationellt samt utöka erbjudandet till sina befintliga kunder. Det känns väldigt roligt och inspirerande, säger han i en kommentar.
Himlas köp av Dirty Linen gick igenom den 1 juli i år, men företaget gick egentligen in som delägare redan i början av 2018. Parterna har inte gått ut med vad köpesumman landade på.