E-handlare: ”Inköpspriserna har ökat med 10 procent”

"Tack vare större volymer och konsolidering av gods har vi dock lyckats parera mycket av detta".

Inflationen är som bekant skyhög just nu i Sverige, men även i bland annat USA. Den ligger i dagsläget i Sverige på 4,5 procent. Men på fredagen ökade regeringen inflationsprognosen för 2022 rejält. KPIF väntas uppgå till 4,6 procent under 2022 – att jämföra med tidigare prognosen, 2,1 procent.

Det meddelade finansminister Mikael Damberg (S) under en presskonferens. Konjunkturinstitutet har sedan tidigare reviderat upp sin prognos till 5,2 procents KPIF-inflation i år. En något högre siffra än vad regeringen kommit fram till.

Annons

Och den galopperande inflationen märks förstås även hos e-handlarna. Joel Svensson, medgrundare av och vd för Partykungen, konstaterar att fraktpriserna i princip stått stilla under pandemin. Men nu har de börjat att röra sig uppåt.

Det rör sig om prisökningar på i snitt 5 till 10 procent från många speditörer. Tack vare större volymer och konsolidering av gods har vi dock lyckats parera mycket av detta och inte drabbats så hårt ännu, säger Joel Svensson till Ehandel.

Hur mycket har inköpspriserna ökat med i snitt?

Det varierar mycket beroende på storlek på produkter och vilken leverantör vi jobbar med men i snitt har inköpspriserna ökat med cirka 10 procent på ett år. Även här har vi till viss del lyckats parera detta tack vare större och smartare inköp.

Magnus Törnblom, presschef på Axfood, säger att koncernen påverkas som alla andra av ökande transportkostnader och priser i stort.

Men jag kan inte gå in i detalj kring det, då vi fortfarande är i ett kvartal som vi inte släppt några siffror kring. Och jag svarar ju då för hela Axfood, som du förstår, inklusive Willys och Hemköp, säger Magnus Törnblom.

Evelina Galli, konsument- och teknikexpert på Pricerunner, säger att flera olika aspekter spelar in och gör att priserna går upp på bred front just nu.

Det är alltifrån en pandemi som lett till stora logistikproblem inom många branscher, till komponentbrist som lett till att tillverkare inte kunnat leva upp till efterfrågan, säger hon.

Annons

Det senaste covid-utbrottet i Kina med nedstängningar inom landet som följd, har dessutom lett till fortsatt logistikproblem globalt, tillägger hon.

Kriget i Ukraina samt sanktionerna mot Ryssland har också det påverkat fraktsituationen globalt, och påverkar utbudet inom segment, som till exempel virke och spannmål. Även om de kategorierna inte dyker upp på topplistan över produkter som ökat mest i pris just nu är det absolut någonting som kommer ha en effekt på slutpriserna framöver, säger Evelina Galli.

Carl Lindholm, mediekontakt på Prisjakt, vill dock tona ned prisökningarna.

Tittar man på de större segmenten inom konsumenthandeln så har priserna dock generellt inte ändrats så jättemycket, senaste året. Det är en enorm mängd produkter och butiker, vilket gör att det krävs mycket för att priserna ska ändras på totalen.

Inom exempelvis "hem och trädgård" kostade en produkt i genomsnitt 5 116 kronor under januari till mars 2021. Snittpriserna ligger där bara en krona högre mot i fjol, säger Carl Lindholm.

Inom "Skönhet och Hälsa" har också priserna ökat med en krona, från förra året: 429 kronor till i år 430 kronor. Snittpriserna inom "Mobil och GPS" har däremot vuxit med 59 kronor, en ökning på 1,95 procent.

Där vi kan se lite större förändringar är inom Sport och Outdoor samt Renovering och bygg. Inom "Sport och Outdoor" har snittpriserna ökat med 201 kronor (+4,81 procent), medan de inom "Renovering och Bygg" ökat med 145 kronor (+4,03 procent).

Klädhandeln har däremot länge haft svårigheter att höja priserna, men här verkar butikerna ha lyckats öka priserna mot konsument en aning.

Snittpriserna inom dammsugarsegmentet har samtidigt ökat med nästan 40 procent sedan 2017, då en dammsugare i genomsnitt kostade 1 971 kronor, vilket i mångt och mycket har med innovation att göra, säger Carl Lindholm och fortsätter:

Robotdammsugare, de populära skaftdammsugarna och ett fokus på energieffektivitet är exempel på saker som gjort att tillverkare kunnat ta bättre betalt mot konsument. Om priserna sjunker lite på kort sikt så är det inte det så konstigt.

Prisstatistik från Prisjakt (januari till mars, 2022) – några exempel

Jackor

Genomsnittligt pris 2021: 2 305 SEK

Genomsnittligt pris 2022: 2 339 SEK (+1,48 %)

Parfym

Genomsnittligt pris 2021: 608 SEK

Genomsnittligt pris 2020: 645 SEK (+6%)

Dammsugare:

Genomsnittligt pris 2021: 2 845 SEK

Genomsnittligt pris 2022: 2 752 SEK (-3,27%)

Annons