Search
Close this search box.
ANNONS

E-handlare räddar 120-årig butik: “Vi gör det för att vi älskar kaffe”

William Styrlander, Roosa Mannonen och Karsten Deppert
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Tanken är att utveckla lokalerna".

ANNONS

I över hundra år har helsingborgare kunnat köpa kaffe i butiken Zoégas Kaffe på Drottninggatan. Zoégas kafferosteri och butik grundades år 1886 och trots de gamla anorna så valde ägaren Nestlé att stänga den centrala butiken tidigare i år. Men det skulle inte ta lång tid innan två kända e-handlare hoppade in och räddade affären.

Butiken får nu nytt liv under namnet Café 1886 och det är Roosa Mannonen och Karsten Deppert från Nybryggt.nu och William Styrlander och Hanna Bergström, som driver Skickafika.se, som slagit sina kloka huvuden ihop. Alla har förstås ett starkt intresse för kaffe och William och Hanna driver samtidigt det prisade kafét Bruket Kaffebar i Helsingborg.

LÄS ÄVEN: Ingenjörernas fikaimperium – nya e-handeln når tusen boxar

Roosa Mannonen har blivit vd för bolaget och en förebild för satsningen sägs vara Fazers café i Helsingfors. Man vill alltså att Café 1886 ska bli en destination att besöka från långväga håll.

Vi kontaktade Karsten Deppert för att få veta mer om räddningsinsatsen.

Zoégas stängde den fysiska butiken i april, och efter att beslut om stängningen kom i mars månad, så inledde vi samtal med Zoégas om det hade gått att rädda den på något sätt, säger Karsten Deppert, entreprenör och delägare i Café 1886.

Kommer ni att bevara den som den är?

Den kommer bevaras som den är i entré och butiksdelen. Tanken är att utveckla lokalerna lite längre in senare. Detta för att skapa fler förutsättningar.

Den bakre delen av lokalen är där Zoégas bedrev kaféverksamheten.


Den anrika butiken (Foto: Zoégas)

Vi frågade även Karsten Deppert om den ikoniska skylten, som alltså säger "Zoégas Kaffe" och pryder butikens framsida, kommer att få stanna kvar.

Officiellt heter verksamheten nu Café 1886. Men vi har kvar skylten utanför, och vi har ett avtal med Zoégas kring hur den får användas. Och vi kommer givetvis att fortsätta servera Zoégas i kaféet.

Både Nybryggt.nu och Skickafika.se finns alltså med i kulisserna, kommer ni att försöka få till några synergieffekter mellan de olika verksamheterna?

Sanningen är att vi inte gör detta för synergier i första hand, även om det finns några mindre. Utan vi gör det för att vi älskar kaffe och hantverket bakom. Vi vill bygga en destination, och samtidigt kunna föra något gammalt vidare in i framtiden, säger Karsten Deppert.

Dela artikeln: