E-handlare skriker efter hemmalager: ”Oroliga tider”

Krig, komponentbrist och distributionsproblem ökar trycket.

Allt fler vill ha sitt lager närmare sin hemmamarknad.

Främst är det företag som har sin produktion i Asien och framför allt Kina, där både komponentbrist och osäkra transporter är största anledningen till att vilja arbeta med extern part inom lager och logistik.

Annons

Samtidigt som det första halvåret har visat på vikande försäljningssiffror för e-handeln som följd av slopade restriktioner, flaskhalsar i logistikkedjor, komponentbrist och ökad inflation så ökar efterfrågan av tjänster kopplade till lager och logistik.

Det ser bland andra BLL Lager och Logistik, med verksamhet i Ljungby, Värnamo, Vaggeryd och Båstad.

Vi ser en ökad efterfrågan som en konsekvens av en orolig omvärld. Rätt lagerhållning nära hemmamarknaden är det som efterfrågas allt mer, berättar Andreas Nilsson, delägare och sälj- och marknadsansvarig, BLL Lager och Logistik.

Anders Nilsson menar att många e-handlare just nu behöver tid att fokusera på försäljning och marknad och därför tror han att externa lagerhållningar och transportlösningar kommer att efterfrågas ännu mer.

I oroliga tider innebär det för många en trygghet som kan frigöra tid. Det handlar både om företagets ekonomi där försenade leveranser driver kostnader. Men det handlar också om förtroendet gentemot deras slutkunder – att kunna leverera när det förväntas, fortsätter Andreas Nilsson.

E-handlare är bara en av många kunder hos BLL Lager och Logistik.

Men trenden är densamma. Allt fler väljer att ha sitt lager närmare. Pendeln från "just-in-time" är på väg tillbaka. Nu vill fler ha ökade tidsmarginal och trygghet, men utan att behöva bygga ut sina lokaler och upparbeta alla relationer själv.

Annons
Annons