Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform
Piotr Zaleski, Martin Jensen och Frans Rosen
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

ANNONS

Entreprenören Piotr Zaleski är inom e-handeln förmodligen mest känd för sitt arbete med fraktväljaren Shipwallet, som senare bytte namn till Ingrid.

LÄS ÄVEN: Nytt e-handelssystem ska fixa virtuella frakter och ombud

Ville sälja jeans online

Men en gång i tiden drev han jeansmarket Julian Red, som han gärna ville sälja online. Problemet var bara att han inte tyckte att någon av de tillgängliga e-handelsplattformarna fungerade tillräckligt bra för ändamålet.

Lösningen blev att tillsammans med affärspartnern Frans Rosen bygga en ny e-handelsplattform, som skulle vara särskilt anpassad för att sälja mode- och livsstilsprodukter. Plattformen, som så småningom fick namnet Centra, riktar sig till både B2B- och B2C-försäljning.

- Centra kopplar sömlöst ihop brands med människor över hela världen, lovar företaget i ett pressmeddelande.

Ny vd har tillträtt

Bolaget har på sistone gjort något av ett omtag och i dag använder ett hundratal varumärken - som till exempel Frank Dandy och Triwa - sig av Centras plattform. Under det gångna året har dessutom den nya vd:n Martin Jensen tillträtt. Nu är siktet inställt på fortsatt tillväxt.

LÄS ÄVEN: Kom till Frank Dandy i januari - tar nu över som VD

- Vi satsar på att växa ordentligt framöver och ser ett tydligt behov för vår plattform hos brands inom mode och livsstil. Vi har ökat våra regelbundna licensintäkter med 50 procent under 2018 och siktar på att öka takten ytterligare under 2019. På sikt ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil, säger Martin Jensen i en kommentar.

"Pågår ett kritiskt skifte"

Enligt företagets egen utsago skiljer sig Centra på flera punkter från andra e-handelsplattformar. Den ska bland annat vara "headless" och byggd för en global marknad, vilket Centra menar "skapar obegränsade designmöjligheter för att optimera varumärkens digitala uttryck och driva försäljning".

- Det pågår ett kritiskt skifte för brands inom mode och livsstil där det digitala blir avgörande för huruvida man lyckas eller går under. Vi har under en lång tid, tillsammans med våra kunder, optimerat Centra som plattform för att varumärken inom mode och livsstil framgångsrikt ska kunna digitalisera sin partihandel och sälja direkt online och via marknadsplatser, säger Martin Jensen.

LÄS ÄVEN: Den nya e-handelstrenden: Huvudlös e-handel

Dela artikeln: