ANNONS

E-handlaren avslöjar: "Vi doppar tårna" – medan säljet rusar på hemmaplan

Charlotte Nordén, vd
"Ännu inte investerat stort".

E-handlaren Cellbes har under året genomfört en massiv internationell expansion och finns nu på 18 marknader. Men den verkliga tillväxtraketen har tänts på hemmaplan. Företagets vd Charlotte Nordén avslöjar färska siffror som visar en betydande ökning i Sverige, samtidigt som de nya utlandssatsningarna börjar ge resultat.

ANNONS

Modeföretaget Cellbes, som omsätter över en halv miljard, har haft ett händelserikt första halvår. Efter att under 2024 ha fokuserat på ett tungt byte av affärssystem, har bolaget under 2025 växlat upp med lanseringar i Nederländerna samt på ytterligare åtta nya marknader via sin .com-sajt. Men trots den breda geografiska satsningen är det den svenska marknaden som sticker ut.

Företagets vd vittnar om en stark utveckling hittills i år.

Till och med juli så har vi en ökning mot föregående år på 13 procent, där Sverige visar en ökning på över 20 procent mot föregående år. Det är väldigt kul att våra svenska kunder gillar det vi gör, säger Charlotte Nordén, och tillägger att tillväxten skett med god lönsamhet.

Hon förklarar framgången med att många nya kunder har hittat till Cellbes genom bland annat sociala medier och andra marknadsföringskanaler.

Flera visar potential

Samtidigt som den svenska verksamheten blomstrar har den internationella expansionen fått en positiv start. Särskilt i Nederländerna har responsen varit stark och överträffat bolagets förväntningar. På de övriga åtta nya marknaderna beskriver vd:n utvecklingen som mer försiktig.

Vi har ännu inte investerat stort utan ”doppar tårna” och analyserar var vi framgent ser bäst potential och var vi får god respons. På flera av våra nya marknader har vi dock märkt att våra styrkor – prisvärd kvalitet och inkluderande storlekar, verkligen uppskattas, förklarar Charlotte Nordén.

En tidig insikt från expansionen är att lokal anpassning i form av språk och betallösningar är avgörande för att bygga förtroende hos kunderna.

Nyckeln till expansionen

Den grundläggande förutsättningen för att kunna genomföra expansionen i år var det stora bytet av affärssystem under 2024. Enligt Charlotte Nordén var det en nödvändig investering som nu betalar sig.

Det nya systemet har gett oss bättre kontroll över lager, logistik och kunddata, vilket i sin tur har möjliggjort en mer effektiv och skalbar expansion. Vi kan nu snabbare anpassa oss till nya marknader och fatta datadrivna beslut som förbättrar kundupplevelsen, säger hon.

Bland utmaningarna nämns att förstå och anpassa sig till lokala returbeteenden, som kan skilja sig markant mellan länder. Samtidigt ser Cellbes stora möjligheter i att arbeta med lokala influencers och att kombinera lanseringar på nya marknader med en närvaro på marknadsplatser.

För resten av 2025 ligger fokus på att fortsätta stärka positionen i Norden, med Sverige i spetsen, samtidigt som man utvärderar utvecklingen på de nya marknaderna. Andra prioriterade områden är hållbarhet, kundupplevelse och AI.

Vi vill också stärka vår position som en inkluderande modeaktör i Europa, avslutar Charlotte Nordén.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se