E-handlaren backar igen – men utlandet ska ge varumärket ett lyft

Utlandssatsning ska vända den negativa trenden.

Svenska Bagasi, som tillverkar och säljer väskor och accessoarer, har sedan 2019, då bolaget omsatte strax över 3,2 miljoner kronor, haft en klart nedåtgående försäljningstrend. Så även i fjol.

Under 2022 stannade försäljningen på 1,3 miljoner. Ett tapp på cirka 30 procent jämfört med 2021 års 1,9 miljoner kronor. Även på sista raden ser det tufft ut. Väskhandlaren gör nämligen ett minusresultat (EBIT) på 427 000 kronor under 2022. Att jämföra med -251 000 föregående år.

Annons

Till följd av minskad omsättning efter pandemin har verksamheten omorganiserats samt en ny ägarstruktur införts. Fokus under 2022 har legat på att effektivisera verksamheten och implementerat extern lösning för logistik- och lagerhantering, skriver bolaget i sin årsrapport.

Flera nya satsningar

Men Bagasi verkar ha en plan för hur man ska vända den dystra trenden. Förutom satsningar på varumärkesbyggande och marknadsföring har bolaget även genomfört ett byte av plattform, samt ett domänbyte till bagasi.com för att underlätta en större internationell satsning.

Detta arbete fortsätter under 2023 och styrelsen räknar med att dessa förändringar skall leda till en klart förbättrad lönsamhet under andra halvan av 2023 och inledningen av 2024.

Annons