ANNONS

E-handlaren dubblade säljet: “En kraftig återhämtning”

Pressbild

"Framtidsutsikterna ser ljusa ut".

ANNONS

Neckwear.se grundades av Johan Beggren och Johan Vegfors 2010. Företaget med bas i Linköping säljer herraccessoarer som slipsar, flugor och näsdukar. Bolaget har tidigare experimenterat med fysiska butiker men är nu all-in på e-handeln.

Under pandemin tog verksamheten en rejäl smäll men nu är man tillbaka igen. Företaget har släppt siffrorna för räkenskapsåret som slutade den sista februari i år och det är en ordentlig återhämtning mot året innan, då man sålde för 6,6 miljoner kronor.

Försäljningen för 2022/2023 landar nämligen på 12,9 miljoner kronor. Lönsamma är man också och rörelseresultatet går från en halv miljon till över 750 000 kronor.

Under året har en kraftig återhämtning skett efter pandemin, med stark försäljningstillväxt jämfört med föregående år, skriver företaget.

Som många andra e-handlare har man under året även passat på att jobba internationellt för att boosta försäljningen.

Under 2022 lanserade vi Neckwear lokalt i Tyskland, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien med översatta hemsidor, lokal logistik och annonsering online. Detta har inlett en ny tillväxtfas i Neckwears historia, skriver man.

Företaget satsar även stort på de egna varumärkena Scottsberry och Neckwear. Bolaget ser nu positivt på framtiden trots oroligheter i omvärlden.

Framtidsutsikterna ser ljusa ut, även om omvärldsläget med hög inflation, stigande räntor och energipriser medför en viss osäkerhet.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se