E-handlaren efter nedskärningarna: ”Mest händelserika året någonsin”

"Åtgärderna har gett effekt".

Nätbutiken Campingvaruhuset.se startades 2008 och är en ledande återförsäljare av campingutrustning och tillbehör. Bolaget har de senaste åren omsatt en bra bit över 100 miljoner kronor med positivt resultat.

Nu berättar dock bolaget om det mest händelserika året i företagets historia. Och det har varit turbulent.

Annons

År 2022 har minst sagt varit det mest händelserika i företagets historia. Under årets första månader har bygget av vår nya, ändamålsenliga lagerlokal slutförts och vi har successivt flyttat över hela lagerfunktionen. Detta arbete slutfördes under april månad. I samband med detta arbete har en omfattande renovering och anpassning skett i vår butik som stod klar och invigdes i maj, skriver företaget i årsredovisningen.

Om det inte var nog så passade Campingvaruhuset även på att se över de tekniska systemen.

Under årets start genomfördes ett byte av affärssystem med tillhörande kringfunktioner såsom webshopsplattform. Detta arbete drog ut på tiden och slutfördes senare under räkenskapsåret än vad som var planerat, vilket tillsammans med generellt lägre efterfrågan gjorde att vår marknadsposition påverkades med påföljande omsättningstapp.

Och omsättningen har tagit en smäll. Från att ha omsatt 134 miljoner kronor 2021 så föll omsättningen till 85 miljoner i fjol. Rörelseresultatet gick även från cirka 5 miljoner till -10 miljoner kronor.

Detta har tillsammans med inflationen gjort att vår kostnadsmassa varit för hög för den omsättning vi kommit upp i och vi har under andra halvan av 2022 gjort omfattande nedskärningar i både personalstyrka och övriga kostnader. Dessa åtgärder har successivt gett effekt, meddelar företaget.

Annons