E-handlaren går starkt trots kriserna – gör nytt rekordår

Tar sikte på nya europeiska marknader.

De senaste åren har inneburit ett stålbad för många svenska e-handlare. Men en som stått stadigt trots pandemi, krig och rådande inflation är Timarco som specialiserat sig inom underkläder på nätet.

LÄS ÄVEN: Tre e-handlare lämnar Klarna – hit går de istället

Annons

2021 såg man en lätt nedgång i försäljningen, men under fjolåret studsade e-handlaren tillbaka till nya rekordnivåer.

Omsättningen för 2022 landade till slut på 133 miljoner kronor, att jämföra med 127 miljoner föregående år. Samtidigt gjorde man ett resultat, efter finansiella poster, på 8 miljoner kronor.

2022 har varit präglat av en återgång till normaltillståndet efter covid-perioden. Leveranser från leverantörer har återgått till en mer normal flödesnivå. Utmaningar som inflationshöjningar och ökade bränsle- och energikostnader har hanterats framgångsrikt tack vare moderna och effektiva anläggningar, skriver bolaget i sin senaste årsredovisning.

Ny filial i Polen

Timarco grundades 1997 och finns idag på den nordiska marknaden samt med lokalt anpassade sajter i Tyskland, Holland, Österrike och Storbritannien.

Tidigare i år valde Timarco att överge Klarna som betallösning till förmån för Qliro. I samband med det berättade bolagets vd, Giorgio Timarco, att e-handlaren befinner sig i en expansiv fas med planer på att etablera sig på nya europeiska marknader där Polen ser ut att stå på tur.

Strategin att etablera nya utlandsfilialer för att kunna erbjuda nya tjänster konkretiseras genom öppnandet av ett nytt kontor i Warszawa i mars 2023, samt förberedelser för en ny webbplats och nya marknader, skriver man i rapporten.

Annons