ANNONS

E-handlaren i rekonstruktion - ökade kostnader slog hårt

Lars Lundberg, advokat vid 7Wise Advokatbyrå, som sköter rekonstruktionen

Höjda hyror och minskad köpkraft fick kassan att sina.

ANNONS

Den som försökt lägga vantarna på amerikanska godsaker i Sverige, har med stor sannolikhet sprunigt på e-handlaren Tasty America, som importerar och säljer just detta.

Utöver sin webbutik, som är tillfälligt stängd med hänvisning till ombyggnation, har man även sju fysiska butiker i Stockholm. De har dessutom vuxit relativt snabbt. Under 2018 hade man en omsättning på 4,1 miljoner kronor, men under 2022 hade den ökat till 25,6 miljoner.

Det sistnämnda verksamhetsåret bjöd även på lönsamhet med ett resultat, efter finansiella poster, på 1,5 miljoner kronor.

Sedan dess har det dock blivit desto tuffare. Bolaget sitter nämligen med skulder på runt 3 miljoner kronor, som man inte kan betala och har därför ansökt om rekonstruktion. Något som beviljades den 18 januari i år.

Lars Lundberg, advokat vid 7Wise Advokatbyrå, har utsetts till rekonstruktör och han säger till Ehandel att bolaget helt enkelt drabbats av det tuffare omvärldsläget.

Det handlar om hur det rent allmänt ser ut i branschen just nu. Särskilt för de som i första hand riktar sig mot konsument som slutkund. Det är höjda hyror för butikslokaler med indexuppregleringar, ökade kostnader och minskad köpkraft hos kundgruppen på grund av högre räntor och annat.

Omförhandlar avtal

Att rekonstruktionen beviljats innebär dock att det finns möjliga åtgärder för att få rätsida på affären.

Dels handlar det om omförhandlingar av villkor på leverantörsavtal. Olika typer av kostnadsbesparingar rent allmänt. Sen finns det specifika åtgärder som är svåra att svara på och kanske inte lämpliga att gå in på just nu i det här sammanhanget.

E-handeln är stängd för närvarande, hur påverkar det situationen?

Den är stängd i nuläget och vi får se hur blir där. Jag är än så länge osäker på hur vi kommer att göra, säger Lars Lundberg.

Nils Lund
nils@ehandel.se