E-handlaren instämmer: Få har framförhållning – “impulsiva köp”

Besöksrekord mitt i värmen.

I förra veckan meddelade e-handlaren NetOnNet att de hade analyserat sommarförsäljningen gällande fläktar och AC. Att värmeböljor och fläktinköp hörde ihop var ingen nyhet, men kundernas dåliga framförhållning stod ut.

LÄS ÄVEN: NetOnNet om svenskarna: “Klarar inte av att planera för värmen”

Annons

Nu instämmer e-handlaren Polarpumpen i denna analys. Detta efter att nätbutiken fått se besöksrekord under juni månad i år, då alla ville köpa AC. Nära 40 procent av årets besökare “inom AC” hittade tydligen till Polarpumpens hemsida efter midsommarveckans värmebölja.

Att ha framförhållning när det kommer till att köpa AC är det inte många som har, i och med att det är så väderstyrt och kan innebära mer impulsiva köp. Topparna? På kvällen runt 22-tiden visade det sig att de flesta hittade till sajten. Gissningsvis på grund av ett svettigt sovrum som gör det svårt att sova, skriver företaget.

Och när det kommer till större värmepumpar så kan det faktiskt bli problem när framförhållningen är så pass dålig. Det ska också vara svårt för återförsäljarna att planera hur många produkter de ska köpa in.

Det största misstaget man kan göra när man ska köpa AC är att göra det när alla andra gör det; det är detta som skapar en högsäsong. Särskilt om det gäller en fast installerad AC som kräver en kyltekniker. Kylteknikerna är ett bristyrke och deras tid dyrbar och svår att boka med kort varsel, meddelar Polarpumpen.

E-handlaren har samtidigt sett ett ökat intresse för AC de senaste åren, något man inte riktigt kan förklara. Polarpumpens e-handelschef Anna Valinder har dock en teori:

Vi har sett att efterfrågan på just AC ökat i de svenska hemmen de senaste cirka fem åren, från att ha varit en lyxkonsumtionsvara, är det nu något som har blivit allt viktigare. Varför? Högre krav på levnadsstandard kanske, säger hon.

Nu förbereder sig Polarpumpen inför nästa värmevåg, för något hopp om ändring bland konsumenterna har man inte.

Företaget räknar inte med att köparna kommer att bli mer förutseende när det kommer till så pass väderstyrda produkter, utan att de kommer att fortsätta att köpa när det är som varmast, meddelar man.

Annons

Annons