E-handlaren lyfte igen – sålde för 260 miljoner

"Vi fortsätter att växa på alla våra marknader".

Care of Carl har lagt ännu ett framgångsrikt år till handlingarna. Siffrorna för 2019 är här och där framgår det att herrmodebutiken på nätet sålt för inte mindre än 260 miljoner kronor.

Vi är nöjda med resultatet och det ligger i linje med vad vi planerat. Vi fortsätter att växa på alla våra marknader genom att vi fortsatt utveckla vårt sortiment och erbjudande, till exempel genom att addera ännu fler italienska toppvarumärken till våra kunder. Under hösten 2019 öppnade vi även upp vår första marknad utanför Norden, nämligen Tyskland, vilket är en viktig milstolpe för oss, säger Henning Källqvist, grundare och avgående vd på Care of Carl, till Ehandel.

Annons

Rörelseresultatet fick sig däremot en liten törn och sjönk från 15 till 10 miljoner kronor. En, enligt bolaget, väntad utveckling och något man tidigare flaggat för.

Som vi tidigare kommunicerat var 2019 ett år där vi förberedde för vår nästa tillväxtfas. Det innebär bland annat att vi rekryterat fler medarbetare, både genom att vi utökat vår ledningsgrupp, samt övriga positioner i organisationen där vi vill ta nästa kliv framåt. Utöver detta så har vi alltid initiala kostnader när vi går in i ett nytt land och som sagt öppnade vi i Tyskland under 2019. Vi började också redan bli trångbodda i vår befintliga logistiklokal och fick ta kostnader för att anpassa denna framåt.

Den stora utmaningen kan dock vara innevarande år, som varit en oerhörd smäll för modebranschen. Men de flesta e-handlarna verkar ändå ha gått bra. Vi har sett både Zalando och Boozt skriva upp sina prognoser för helåret och även Care of Carl ser ut att stå starka i pandemistormen.

2020 är ett speciellt år med tanke på Covid-19 men vi har klarat oss förhållandevis väl. Handeln i fysiska butiker backar kraftigt fortfarande men vi har en tillväxt under hela perioden. Dessutom så flyttar vi vårt lager och kontor denna veckan vilket är extremt spännande. Vi får återkomma och berätta om hur både lagerflytten och år 2020 gått längre fram, säger Henning Källqvist.

LÄS ÄVEN: Därför lämnar han VD-posten efter 10 år – ”en historisk milstolpe”

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!