ANNONS

E-handlaren når 100 miljoner – "har blivit för dyrköpt"

Lasse Simoni (e-handelschef) och Peter Christensen (vd)
Byter nu fokus.

Den nordiska e-handelskoncernen Stepshops ApS (Stegfabriken.se, .dk & .no) har passerat en omsättning på 100 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret, 2024/2025. Tillväxten har främst drivits av nya produktkategorier och en fortsatt ökning på den nordiska marknaden. Företaget meddelar dock att man nu skiftar strategi.

ANNONS

Omsättningen på 100 miljoner kronor fördelas mellan Danmark (60%), Sverige (20%) och Norge (20%). Jämfört med föregående år har tillväxten varit 20 procent i Norge, 11 procent i Danmark och knappt 5 procent i Sverige. Trots milstolpen väntas resultatet för 2024/2025 för koncernen landa strax över noll.

Vi är stolta över att ha nått över 100 miljoner i omsättning, men vi ser också att en del av tillväxten har blivit för dyrköpt. Vårt fokus framåt blir därför att driva lönsam tillväxt, där vi får mer ut av varje marknadsföringskrona och mer ut av våra befintliga kunder, säger Peter Christensen, medgrundare och vd.

Från expansion till effektivisering

Fokus flyttas nu från att utöka sortiment, organisation och marknader till att optimera den befintliga verksamheten. Strategin är att öka avkastningen från marknadsföring och att öka antalet återköp samt återaktivera tidigare kunder.

En central del i den nya strategin är att skapa ett tätare samspel mellan e-handelsplattformen och säljteamet. Målet är att ingen besökare ska lämna webbplatsen utan att antingen genomföra ett köp direkt eller ledas vidare till en dialog med säljavdelningen för en offert.

Vi lanserar just nu en ny frontend på vår plattform, med större fokus på projektsälj, industrikunder och speciallösningar. Om kunden inte hittar rätt produkt i shoppen kan vi ofta ordna det via vårt europeiska producentnätverk – och finns det inte, så utvecklar vi en speciallösning. Det ska nu bli tydligare, säger Lasse Simoni, medgrundare och Head of E-Commerce & Supply Chain.

Även om ambitionen att bli en ledande aktör i Europa kvarstår, blir nästa steg att omvandla tillväxten till lönsamhet. Något som alltså ska uppnås genom en bättre kundresa, effektivare marknadsföring och en starkare koppling mellan e-handel och försäljning.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se