ANNONS

E-handlaren når rekordmarginal – men utmaningar sänker försäljningen

Gavin O'Dowd
"Starkt underliggande momentum".

E-handelsbolaget Haypp Group, specialiserat på nikotinprodukter, presenterade en delårsrapport för det andra kvartalet 2025 som visar på en förbättrad lönsamhet och en rekordhög bruttomarginal, trots en nedgång i den rapporterade nettoomsättningen. Företaget rapporterar ett resultat för kvartalet på 8,6 miljoner kronor, en markant ökning från nollresultatet samma period föregående år.

ANNONS

Nettoomsättningen för det andra kvartalet minskade med 2,3 procent till 921,5 miljoner kronor, jämfört med 942,8 miljoner under samma period 2024. Denna nedgång förklaras dock främst av specifika utmaningar på den amerikanska marknaden, inklusive effekterna av en tidigare brist på varumärket Zyn, avveckling av tobaksförsäljning och nedstängningar på delstatsnivå. Rensat för dessa faktorer och valutaförändringar visade koncernen istället en jämförbar tillväxt på 17 procent.

Den mest framträdande framgången i rapporten är bruttomarginalen, som nådde en ny rekordnivå på 19,2 procent, en avsevärd ökning från 14,3 procent föregående år. Enligt koncernchef och VD Gavin O'Dowd drevs den stärkta marginalen av ett ökat bidrag från verksamheten Media & Insights samt stordriftsfördelar. Denna förbättrade lönsamhet har gett bolaget utrymme att öka sina strategiska investeringar i tillväxt, särskilt i USA och Storbritannien.

Tre teman präglade vår utveckling under det andra kvartalet. Dels en konsekvent tillväxt trots utmanande jämförelsetal, och dels fortsatt fragmentering av den amerikanska marknaden samt strategiska tillväxtsatsningar drivet av en stärkt bruttomarginal, kommenterar vd Gavin O'Dowd i rapporten.

Segmentmässigt fortsätter "Core"-segmentet, som omfattar de mogna marknaderna Sverige och Norge, att vara koncernens stabila motor med en omsättningsökning på 4 procent till 679,3 miljoner kronor och en stark EBITDA-marginal på 10,2 procent. "Growth"-segmentet, som inkluderar USA, mötte tuffa jämförelsetal och såg en rapporterad omsättningsminskning på 26 procent.

För det första halvåret 2025 som helhet ökade nettoomsättningen med 1,3 procent till 1 844,6 miljoner kronor, och resultatet för perioden landade på 39 miljoner kronor, en kraftig ökning från 12,9 miljoner året innan. Trots att de strategiska investeringarna kan komma att påverka marginalerna på kort sikt, uttrycker bolaget en stark tro på att kunna realisera de långsiktiga värdeskapande möjligheter som ligger framför dem.

Haypp Group är verksam i sex länder i Europa och USA. Bland företagets e-handelssajter finns bland annat Snusbolaget.se och Northerner.com.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se