E-handlaren nära rekordnivåer – trots fallet

"Från återförsäljare till varumärke".

Försäljningen föll visserligen en aning för webbutikerna Svensk Hälsokost och Svenskt Kosttillskott, där den sistnämnda äger den förstnämnda. Men trots ett turbulent 2022 i omvärlden, höll sig omsättningen fortfarande på höga nivåer.

För Svensk Hälsokost uppgick omsättningen till 182 miljoner kronor, en minskning med ungefär 10 miljoner från rekordåret innan. Resultatet, efter finansiella poster, backade också en aning, från 46 till 41 miljoner.

Annons

Svenskt Kosttillskott å sin sida sålde för 280 miljoner kronor. Där backade man från tidigare 294 miljoner. Resultatet föll från 15 till 11 miljoner.

Närmaste åren kommer vi fortsätta vår resa från återförsäljare till varumärke, genom att utveckla varumärken och samarbeten med våra nyckelleverantörer, skriver bolaget om fortsättningen.

Det finns dock en del hinder på vägen, som man behöver ta sig över. Inte minst det ekonomiska landskapet.

Utmaningar under de närmaste åren kommer vara att hantera inflation och osäkerheten på marknaden, skriver de.

Annons