Search
Close this search box.
ANNONS

E-handlaren närmar sig 90 miljoner - gör succé i Europa: "Ökat kraftigt"

Gustaf Gerleman, medgrundare och vd för Axon Profil
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Växer i alla länder vi är verksamma".

ANNONS

Axon Profil, som säljer företagsmerch online, kan blicka tillbaka på ett lyckat 2022. E-handelsbolaget växer så att det knakar och i fjol landade bolagets omsättning på 85,6 miljoner kronor, vilket är en ökning med hela 64 procent jämfört med året innan.

Samtidigt gör e-handlaren ett positivt resultat på sista raden. Något man ska ha gjort varje år sedan starten 2006. Vinsten för 2022 landade till slut på 15 miljoner kronor.

Det är en kombination av vår fortsatta expansion till europeiska länder, och att intresset för profilprodukter har ökat kraftigt. Det innebär att vi är ett av de snabbast växande e-handelsbolagen som säljer företagsmerch i Europa, säger Gustaf Gerleman, medgrundare och vd för Axon Profil.

Expanderar i Europa

Axon, som grundades av bröderna Gustaf och Axel Gerleman, har sin bas i Stockholm och finns förutom i Sverige även i Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike och Italien. Och bolaget har sett en fin utveckling på samtliga marknader.

Under våren har man även tagit klivet in i Spanien och Frankrike, två länder som företaget planerar att fortsätta expandera i under 2023. Bland annat i form av nyrekryteringar.

Vi växer i alla länder vi är verksamma i och har många spännande europeiska bolag som kunder. En av anledningarna tror vi är att vi har haft extra stort fokus på de områden vi ser att kunder uppskattar, som fria varuprover, fri frakt och att de får en dedikerad kontaktperson. Det gör att kunder återkommer, vilket är en av faktorerna bakom vår ökade omsättning.

Fler satsar

E-handelsbranschen går just nu genom ett stålbad, men på Axon ser man inte tecken på någon avmattning inom sin specifika kategori. Snarare har intresset för profilprodukter ökat markant under de senaste åren.

Vår uppfattning är att företagen lägger en allt större del av sin marknadsföringsbudget på merch. Dels köper de fler produkter, dels väljer många att köpa exklusiva kvalitetsprodukter från välkända varumärken som vi har knutit till oss, säger Gustaf Gerleman.

En trend som förstärktes under pandemin, och som fortsatt accelerera sedan dess.

Under pandemin märkte vi att allt fler företag satsade på merch internt. Genom att skicka hem produkter med företagets logotyp eller design till medarbetare ville man skapa en känsla av samhörighet bland de som jobbade hemma.

Dela artikeln: