Search
Close this search box.
ANNONS

E-handlaren om succésiffrorna: "Extremt starkt"

Boozts CFO Sandra Gadd
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Boozt visar återigen styrka.

ANNONS

Boozt presenterade sin Q2-rapport på fredagen. Och e-handelsplattformen inom mode levererade ännu ett styrkebesked. De föregående rapporterna har också imponerat. Boozt spelar i samma stjärnliga som Revolutionrace och Lyko, två andra e-handlare som fortsätter att leverera starka siffror trots en kärv ekonomisk miljö.

Boozts nettoomsättning landade på 1,68 miljarder kronor, jämfört med 1,55 miljarder året innan. Marknaden gladdes åt rapporten och Boozt-aktien var upp med 4 procent och handlades för 103 kronor i fredagens inledningshandel.

Vi har en väldigt stark tillväxt på 8,6 procent och växer inom alla våra kategorier, samtidigt som alla våra konkurrenter har backat. Det beror främst på att våra kunder gör fler antal köp åt gången, med följden att vårt ordervärde ökar, säger Boozts CFO Sandra Gadd till Ehandel när vi når henne på telefon.

"Inga gamla grejer i lager"

Hur gick det med vinsten då? Jo, det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 85,6 miljoner kronor, mot 80,9 miljoner i fjol, en ökning med 5,8 procent.

Vi har tidigare prognostiserat en tillväxt på mellan 5 till 15 procent på helåret, och nu har vi snävat in intervallet till 7,5 procent till 12,5 procent.

Många e-handlare har fortsatt för stora lager. Hur ser er lagersammansättning ut just nu?

Vi har inte massa gamla grejer i lager. Vi hade till och med ett lite för litet lager vid utgången av 2022 och vi har haft bra genomförsäljning på våra säsongsvaror i år.

Måste sätta rätt pris

Samtidigt finns det exempelvis hos Revolutionrace en motvilja mot frikostiga reor. Det urholkar varumärket och marginalerna, sa vd:n Paul Fischbein till Ehandel tidigare i veckan när e-handlaren släppte sitt bokslut.

LÄS ÄVEN: Revolutionrace-vd:ns jubelfest: ”Kassa på över 100 miljoner”

Men Sandra Gadd och Boozt resonerar annorlunda.

Vi måste alltid sätta priset som kunderna är beredda att betala för. Vi kan vår värdekedja och erbjuda bra deals samtidigt som vi tjänar pengar.

För att exempelvis uppnå en finkalibrerad prissättning har Boozt öppnat upp sin data. Under våren sjösatte man en delad datapool där plattformens totalt 1 200 olika varumärken kan få insikter om varandra.

Vi vill göra det enklare för våra brands att fatta bra beslut, baserat på våra stora datamängder. Våra brands får värdefull data som de kan använda i sitt arbete. Man kan exempelvis få reda på vilka varor som konkurrenterna har en hög returgrad på och hur de prissätter olika varor.

Svaga kronan påverkar

Vad gäller Boozts egen huvudkonkurrent är det fortsatt Zalando som utmanar. Zalando har också valt en mer restriktiv modell för datadelning. De varumärken som säljer på Zalandos plattform får främst reda på försäljningsdata. Men på frågan var Boozts USP egentligen ligger svarar Sandra Gadd att den i huvudsak kokar ner till en sak: Bolaget är specialiserat på den nordiska marknaden.

Vi har en väldigt liten försäljning utanför Norden. Och Boozts plattform har störst andel nordiska modevarumärken i regionen. De nordiska marknaderna skiljer sig ganska mycket åt från varandra och vi kan de utan och innantill.

Hur påverkas ni av de höga räntorna, inflationen och den svaga svenska respektive norska kronan just nu?

Givetvis är vi påverkade av de svaga kronkurserna. Men vi hittar som sagt alltid en rimlig prisnivå som våra kunder är beredda att betala för, och det avspeglar sig också i vårt fina resultat.

Dela artikeln: