E-handlaren slog 100 miljoner – nu ska de nå 50 marknader globalt

Tar världen med storm.

Outdooraktören Stellar Equipment går bättre än någonsin. Under våren passerade man 100 miljoner i omsättning för helåret bara från e-handeln och 75 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Det att jämföra med drygt 66 miljoner kronor under verksamhetsåret 2018/19. Under 2020 har man dessutom levererat över 90 000 produkter till 30 000 unika kunder globalt.

En av anledningarna bakom framgångarna förklarar man med sin nya e-handelssajt som man lanserade i slutet av förra året.

Annons

Det senaste årets framgångar är ett direkt resultat av vår tydliga strategi och fokus på global tillväxt som våra tekniska investeringar under 2019 ger oss möjlighet till. Istället för att som tidigare administrera tolv individuella sajter har vi nu en skalbar sajt som är live på över 40 marknader, med lokalt anpassat innehåll. Vi har haft ett bra samarbete med Centra för att bygga en tekniskt effektiv lösning som gör att en startup som Stellar Equipment, med ett tight och fokuserat team, kan agera som ett snabbfotat bolag på en global nivå, säger Mikael Janerås, CSO på Stellar Equipment, i ett uttalande.

USA är redan vår näst största marknad, och förhoppningsvis vår största redan under 2021. Detta är bara början på Stellars resa mot att bli ett av världens bästa outdoorvarumärken.

Under förra veckan lanserade man även i Japan, men det är inte slutstationen. Bolaget planerar att fortsätta expandera i snabb takt och under 2021 ska man nå över 50 marknader världen över. Fokus riktas nu framför allt mot Asien, Australien och Nya Zeeland "för att fånga upp den omvända säsongen på det södra halvklotet".

Vår strategi har hela tiden byggt på att ta modellen som fungerade för oss i Norden, och sedan skala ut den på nya marknader globalt. Det är en strategi som fungerat bra både i Alpregionen och i Nordamerika där vi kommer fortsätta satsa vidare. Vi lanserar nu i Asien och ser även fram emot att förlänga säsongen för våra produkter genom att satsa i Nya Zeeland och Australien där vintern kickar igång när sommaren börjar för oss i norr, säger Mikael Janerås.

Annons