E-handlaren slog 20 miljoner – sålde 216 000 klockor på ett år

Smarta klockor ska få barnen i rörelse.

Larmen om stillasittande barn som tillbringar mycket tid framför olika skärmar har duggat tätt de senaste åren. Samtidigt håller nog de flesta med om att det är bra att uppmuntra barns nyfikenhet på den digitala utvecklingen.

Det blev grunden till företaget Xplora, som har tagit fram vad företaget beskriver som “barnets första mobiltelefon”. Ambitionen är att ge barn en säker introduktion till den digitala världen och samtidigt uppmuntra till en bättre balans mellan fysisk aktivitet och skärmtid. Detta genom att sälja en mobiltelefon och ett tillhörande mobilabonnemang som är speciellt framtagna för att passa barn.

Annons

Xplora har flera stora innovationer inom kategorin smartklockor för barn, inklusive lanseringen av världens första eSIM-produkt för barn och dess patenterade aktivitetsplattform GoPlay, säger Johan Lindquist, vd för Xplora i Sverige.

Xplora har kontor i Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland och Spanien och är just nu i färd med en ytterligare expansion i Europa och USA.

Kan "köpa" studsmattor och kameror

Företagets mobiltelefon är designad som en klocka och har flera funktioner som passar den yngre målgruppen. Det handlar till exempel om olika meddelandefunktioner och en platstjänst som visar var barnet befinner sig. Johan Lindquist lyfter också fram “GoPlay-funktionen”, som belönar barn som håller sig i rörelse.

Med GoPlay får barnen ett fiktivt mynt för varje tusen steg de tar. För mynten de samlar ihop kan de enkelt via GoPlay-sidan klicka hem gratissaker som skickas hem till dem, till exempel en GoPro-kamera, en studsmatta, en sparkcykel och så vidare.

Hur har intresset varit hittills?

Xplora sålde 216 000 smartklockor förra året och siktar på att nå 500 000 sålda enheter 2021. Enbart i Norden har vi mer än 100 000 abonnemangskunder.

Xplora säljs dels hos återförsäljare som Elgiganten, Jollyroom och Kjell & Company, dels i företagets egen e-handel. Enligt Johan Lindquist stod den egna e-handeln för ungefär en tredjedel av försäljningen i Norden under årets första halvår.

I år fick Xplora in artisten Måns Zelmerlöv som ny ambassadör. Här marknadsför han företagets klocka tillsammans med sin bonusson Archie.

Annons

Företagets flaggskeppsmodell Xplora 5 Play har nyligen fått sällskap av en lågprismodell som går under namnet XGO2, och företaget har även lanserat en aktivitetsklocka som de kallar XMove. Den riktar si till vuxna och äldre barn och går ut på att exempelvis föräldrar ska kunna vara med och samla poäng för fysisk aktivitet på samma plattform som deras barn. På så sätt ska de också kunna samla poäng, som de antingen kan tävla med eller föra över till sina barn.

Lanserar betaltjänst

Dessutom lanserar Xplora inom kort en egen betaltjänst, som ska göra det möjligt för barn att “få sitt första betalkort”.

Det gör det möjligt för föräldrar att ge fickpengar kopplade till genomförandet av olika uppgifter, som att slutföra sitt hemarbete eller hålla sitt rum städat. Allt detta kommer styras genom vår Xplora-app och plattform.

Förra året omsatte Xplora drygt 20 miljoner kronor, ett rejält skutt uppåt från cirka 5,2 miljoner året innan.

Hur ser prognosen ut för 2021?

Som dottersällskap till ett börsnoterat företag kan vi dessvärre inte kommentera våra framtidsplaner, men vi har i längden av första halvåret växt vår kundportfölj från 17 000 abonnemangskunder per 31 december 2020 till 23 000 i slutet av juni 2021 i Sverige. I Norden har Xplora som sagt mer än 100 000 abonnemangskunder, säger Johan Lindquist, och tillägger att back-to-school-kampanjer och julhandeln brukar bidra till att det andra halvåret blir starkare än det första.

Vi är därför säkra på att den goda utvecklingen kommer att fortsätta under resten av 2021.

Annons