E-handlaren snuddar vid 100 miljoner – säljs nu för 8,5 miljoner

"Vi ser ett stort värde".

E-handelsföretaget Skalhuset.se, som säljer mobilskal och mobilskydd, får nu en ny ägare. Den som kliver in och köper upp e-handlaren är Northbaze Group.

Affären är ett naturligt steg i vårt arbete med ökad lönsamhet, större volymer och effektivitet. Vi undersöker kontinuerligt möjligheter till lönsamma förvärv, i och utanför branschen, kommenterar Henrik Andersson, vd på Northbaze Group AB.

Annons

Köpeskillingen uppgår till 8,5 miljoner kronor där 4,5 miljoner är kontanta medel och 4 miljoner är aktier i Northbaze Group.

Skalhuset omsatte 97,6 miljoner kronor under räkenskapsåret 2022/2023 med ett rörelseresultat på -0,6 miljoner.

Året påverkades mycket starkt av den höga kursen på USD. Bolaget har under året framgångsrikt infört lägsta ordergräns för att kunderna skall erhålla fraktfritt vilket också har lett till en stigande lönsamhet. Genom en investering i lagerautomation har lönekostnaderna minskat med cirka 40 procent, skriver bolaget i ett pressutskick.

Skalhuset siktar nu på att nå 100 miljoner under 2024 med ett rörelseresultat på 4 miljoner kronor. Och man satsar stort på just lagret.

Vi ser ett stort värde i att nyttja vårt automatiserade lager för att hantera större volymer och få ytterligare exponering av bolagets e-handelsplattform, säger Henrik Sundholm, vd på Skalhuset AB.

Northbaze Group grundades 2006 och äger varumärken som Jays, Copter, Kavaj och Krusell. Tillträdet skedde den 22 december 2023.

LÄS ÄVEN: E-handlaren SkalHuset bjuder in alla på lagret

Annons
Annons