Utmanaren som växer i krisbranschen – nära 100 miljoner

E-handlaren fortsätter växa lönsamt.

E-handlare som säljer bebisrelaterade produkter har haft det extra tufft i lågkonjunkturen. Vi har sett en lång rad rekonstruktioner och konkurser i detta segment.

Men det finns ändå undantag. E-handlaren Najell växte stadigt och lönsamt under hela förra året. Omsättningen ökade med 53 procent i fjol till 87 miljoner kronor, jämfört med 57 miljoner 2022. Najell säljer allt från bärselar till babynests och gravidkuddar.

Annons

Vinsten ökar

EBIT-resultatet landade förra året på 11 miljoner, med en vinstmarginal på 12 procent. Året innan låg EBIT på 9,3 miljoner och resultatet har ökat i stadig takt de senaste sex åren.

Det är kundernas positiva erfarenheter, feedback och rekommendationer som har varit en av våra mest värdefulla tillgångar och som har hjälpt oss att fortsätta växa och utvecklas som företag. Vi ser fram emot att bygga vidare på detta momentum och fortsätta ta fram och designa produkter som hjälper föräldrar att hitta sin egen väg in i föräldraskapet, kommenterar vd:n och grundaren Niklas Najafi Kristensen.

Satsar på Kina

Förra året valde Najell även att etablera sitt första dotterbolag, för försäljning i Kina.

Det är väldigt spännande att se vår försäljning öka vecka för vecka på den kinesiska marknaden. I år räknar vi med att få ett ordentligt fotfäste i Kina för att kunna blicka framåt och göra ännu mer på andra marknader i bland annat Asien.

Under året väntar fler produkter i sortimentet, rekryteringar och marknadssatsningar, framgår det.

LÄS ÄVEN: E-handlaren firade 10 år – slog 10 miljoner samma månad

Annons