E-handlaren syr i hop ett showroom till: ”Dröm”

"Härliga personligheter".

Boråsgrundade Blugiallo betyder "blågul" på italienska och är namnet på en e-handlare som bland annat säljer måttsydda kostymer, kavajer och kostymbyxor på nätet.

Efter att kunden har klickat på bilder som visar olika kroppstyper, räknar algoritmerna fram rätt mått.

Annons

Men Blugiallo har också tre showrooms dit kunden kan gå för att testa kläderna direkt i butik. E-handlaren har även personal på plats som hjälper till med köpresan, även om den startade online. Man har två butiker i centrala Stockholm och en i Borås, där även huvudkontoret ligger.

LÄS ÄVEN: De håller måttet – e-handlaren ska krossa 100 miljoner på tre år

Ehandel besökte i höstas Blugiallos showroom på Artillerigatan på Östermalm. Nu har e-handlaren öppnat en till fysisk butik, som ligger på Östermalm, närmare bestämt på Birger Jarlsgatan.

Butiken kallar man för Två trappor och ligger ovanför den legendariska krogen Riche, ett stenkast från Stureplan.

Det har alltid varit en dröm för oss att skapa ett Blugiallo-hem, snarare än en klassisk butik eller ett showroom. Med Två trappor har vi skapat en plats där design, inredning och arkitektur är en direkt spegling av vilka vi är och vad som inspirerar oss. Vårt nya hem är en plats där alla härliga personligheter vi möter, oavsett om de är befintliga eller nya kunder, ska kunna känna sig som hemma, kommenterar Alexander Moström, grundare av Blugiallo.

Den totala butiksytan är 115 kvadratmeter stor och därifrån säljer man även damkläder. Men Blugiallo är fortsatt främst en herrekipering på nätet och tydligaste svenska konkurrenten är Care of Carl, som också är grundat i Borås.

Omsättningen låg 2022 på 18,4 miljoner kronor, medan resultatet efter finansnetto landade på rött: -1,7 miljoner.

Nu återstår det att se vad 2023-bokslutet tickar in på, när det är sammanställt.

Annons

Annons