E-handlaren tappar stort – ”svag konjunktur”

Både vinsten och omsättningen faller rejält.

Grohus är en e-handlare som nästan heter som sin produkt. E-handlaren säljer nämligen växthus. Men som för så många andra e-handlare blev 2023 ett tufft år även för Grohus.

Nettoomsättningen snudd på halverades till 29 miljoner kronor, från 43,2 miljoner året innan.

Annons

Bolagets omsättning har minskat under 2023. Detta beror främst på den svaga konjunkturen som bidragit till minskad efterfrågan på sällanköpsvaror som växthus, skriver Grohus i en kommentar till 2023-bokslutet.

Rörelseresultatet, EBIT, landade på 2,7 miljoner från 8,2 miljoner 2022. Soliditeten var samtidigt i stort sett oförändrad på 52 procent (53).

Nu återstår det att se om 2024 blir ett bättre år för Grohus som levererar växthus till kunder i Sverige och Danmark.

Grohus erbjuder ett brett sortiment av högkvalitativa växthus anpassade för nordiskt klimat. Alla våra växthus är snö- och vindtestade och möjliga att bygga ut om behovet av större odlingsyta skulle uppstå i framtiden, skriver bolaget på sin e-handelssajt.

Annons