E-handlaren Kids Brand Store har redovisat sitt 2022 och det är en på flera håll positiv utveckling som visas upp.
Omsättningen, som rasade under 2021, återhämtade sig och steg från 262 till 289 miljoner kronor. Även förlusten, efter finansiella poster, förbättrades från -15 till -11 miljoner.
2022 har varit ett bra år för oss och vi kan med glädje konstatera att vi har vänt en negativ trend och återigen har tillväxt, med en stabil resultatförbättring, skriver man i årsredovisningen och fortsätter:
Under 2023 är målet fortsatt tillväxt och ett positivt resultat på sista raden.
För att nå svarta siffror har man gjort som många andra e-handlare den senaste tiden, lanserat ett eget varumärke.
I maj lanserade vi vårt eget private label, som vi kallar för Ryvls. Genom den här satsningen hoppas vi inte bara kunna förbättra våra marginaler, utan även erbjuda ett killsortiment med något lägre prispunkt. Och befästa vår roll mot tjejkunden genom att bredda vårt erbjudande med högre modegrad och något lägre prispunkt.
Året bjöd även på ett vd-byte i februari och samma månad stängde man sin butik i Kungsmässan. Återstående butiker beskrivs som lönsamma. Dessutom investerade man i en ny e-handelsplattform och en uppgradering av affärssystemet.
Och trenden är av det positiva slaget för modehandlaren. De lyckades nämligen öka kundstocken med 15 procent och hade 213 000 aktiva kunder vid slutet av 2022. Av dessa var 90 400 nytillkomna under året.
Under året har bolaget vänt trenden med en minskande kundstock sedan slutet av 2020, förbättrat sortiment och utveckling av e-com-processer har medfört att antalet nya kunder visade tillväxt, framför allt under andra halvåret. Även återköpsfrekvensen stärktes under andra halvan av 2022, framför allt på utländska marknader där vi historiskt haft utmaningar, skriver bolaget.