E-handlaren växte med 24 procent – då vissnade vinsten

Eget varumärke och butik kan bli nästa steg.

E-handlaren Naturshopen, som bland annat säljer ekologiska kosttillskott, livsmedel och kroppsvårdsprodukter, har haft en stabil tillväxtresa. Något som gjorde att man 2021 kvalade in på Svea Ekonomis lista över Sveriges e-handelsraketer. Det efter att försäljningen mellan 2019 och 2020 ökat med hela 192 procent.

Sedan dess har tillväxten avtagit något från år till år, men den fortsätter likväl uppåt. När bolaget stängde böckerna för 2022 kan man konstatera att försäljningen under året uppgick till drygt 7,1 miljoner kronor. En ökning med 24 procent jämfört med föregående år.

Annons

Under året har verksamheten förbättrats med en större lagerlokal och bättre möjlighet för kunder att hämta beställningar. Verksamheten har även förbättrat sin logistikhantering och en ökad marknadsföringsstrategi med ytterligare personal, vilket har bidragit till den ökade omsättningen, skriver bolaget i sin årsrapport.

Men satsningen på en större lagerlokal och mer personal verkar ha kostat på. Till skillnad från tidigare år går Naturshopen med förlust, om än bara marginellt. Rörelseresultatet (EBIT) landade på -63 000 kronor för 2022, att jämföra med en vinst på 636 000 kronor under 2021.

I rapporten hintar man även lite om kommande satsningar.

Bolaget har undersökt möjligheten att starta en fysik butik i Stockholmsområdet och satsa på eget varumärke inom hälsa, står det att läsa i rapporten.

Annons