E-handlarens bästa år hittills – slår 60 miljoner och intar jättemarknad

"Ska hjälpa den tyska mannen".

En ökning med ungefär en fjärdedel till en omsättning på 63,6 miljoner kronor. Det är vad e-handelsföretaget Gents visar upp för verksamhetsåret 2019/2020, som för företagets del tog slut den sista juni i år. Siffran innebär att Gents, som säljer groomingprodukter för män, har gjort sitt starkaste år hittills. SAmtidigt växer bolaget med lönsamhet och visar upp ett rörelseresultat på 3,4 miljoner kronor, enligt preliminära siffror.

Vi har vårt överlägset lönsammaste år i bolagets historia vilket visar att det inom e-handel går att ha en stark tillväxt och vara lönsam samtidigt, säger Gents vd Laszlo Varga i ett pressmeddelande.

Annons

Enligt Gents har framgångarna märkts av inte minst i Danmark, där företagets försäljning har vuxit med mer än tusen procent sedan förra året, samtidigt som man varit lönsam sedan start. Nu planerar Gents att fortsätta sin internationella expansion med minst två nya marknader i år.

Vi har som uttalat mål att vi ska bli världsledande inom grooming för den medvetna mannen. Nästa steg på den resan är att vi ska in i Tyskland och hjälpa den tyska mannen. Historiskt sett har det varit en svår marknad för svenska e-handlare, men den är också sju gånger så stor som Sverige och vi ser en tydlig förflyttning mot kvalitet och premium i mäns val av groomingprodukter. Vi ligger helt rätt i positionering och erbjudande och jag tror att det finns ett uppdämt behov av Gents hos den tyska mannen.

Under de första månaderna på det nya verksamhetsåret, juli till och med september, har Gents sett en tillväxt på 37 procent. Men till skillnad från många andra e-handlare ser företaget ingen direkt koppling mellan e-handelsökningen och coronaviruset. Detta eftersom försäljningen har ökat även i företagets fysiska butiker.

Vi ser givetvis en positiv Covid 19-effekt på vår försäljning online liksom stora delar av e-handeln gör i år, men det förklarar bara en liten del av tillväxten. För oss är det viktigt att kunden får en upplevelse utöver det vanliga oavsett om man kommer till oss online eller i butik, säger Gents marknadschef Sofie Okstad.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!